VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cenu za terminál ještě srazili. Stavba začíná

Železný Brod - V Brodě začínají přípravné práce na stavbě dopravního terminálu. Hotov bude na podzim příštího roku.

4.10.2013
SDÍLEJ:

Studii řešení zpracoval městský architekt Zdeněk Jiran, technicky projekt zpracoval Atelier 4. Foto: archiv

Podpisem smlouvy o díle začala další etapa výstavby dopravního terminálu v Železném Brodě. „Ještě na podzim by se mělo začít s přípravnými pracemi v Nádražní ulici," přiblížil Daniel Mach, vedoucí odboru územního plánování a rozvoje města.

André Jakubička, starosta Železného Brodu a Martin Borovička, generální ředitel firmy Syner ve čtvrtek podepsali smlouvu o díle.

Hodnotitelská komise vybrala z šesti nabídek, když dvě byly z výběrového řízení vyloučeny, tu od stavební firmy Syner. „Jsem rád, že jsme vyhráli a to i proto, že jsem Železnobroďák a tady jsme stavěli jen Malou vodní elektrárnu," sdělil Martin Borovička.

Připomeňme, že tato elektrárna se stala Stavbou roku 2010. Podle radnice je výstavba dopravního terminálu nejvýznamnější stavební akcí za mnoho předcházejících let. „Vlastně se zvelebí dvě místa ve městě. Jak stávající autobusové nádraží, tak ulice před nádražím," popsal André Jakubička.

Letos se toho ale postavit moc nepodaří. Přesněji: vlastně nic. „Vykácí se svah u drážní budovy, počítá se také s demolicí zarážedla a demontáží slepé koleje. Prostě přípravné práce, aby se na jaře mohlo začít se samotnou stavbou," vysvětlil Mach.

Počasí a most

Hotovo by mělo být na konci listopadu příštího roku. „Doufáme, že stavba bude hotová dříve. Samozřejmě, že záleží na okolnostech, tedy na počasí. A zatím není jisté, jak budou probíhat práce na rekonstrukci hlavního mostu přes Jizeru," narazil Mach na problém, který je v dikci Libereckého kraje. Kraj totiž na příští rok plánuje i generální opravu mostu na důležité dopravní spojnici. Po provizorním mostě by mohly přejíždět osobní vozy a autobusy, dále se jedná o přejezdech popelářských vozů a těžších vozidel Technických služeb. „Příjezd na staveniště je i tak možný, byť složitější," ujistil Borovička.

Pokud by k opravě mostu došlo příští rok, již je naplánována objízdná trasa pro kamiony a nákladní vozy. Do Brodu by musely přes Turnov a Koberovy. A hlavně: kraj stále čeká na dotace. A i když je šance na jejich získání vysoká, stále není stoprocentní.

Autobusy v novém

Dopravní terminál Železný Brod vznikne na prostranství před a u objektu železničního nádraží. Vyjíždět má odsud na osmdesát procent všech autobusových spojů. Lidé se ale nemusí bát, autobusy zastaví i v místě stávajícího autobusáku.

Největší objem stavebních prací proběhne v roce 2014 v okolí železniční stanice a v Nádražní ulici až po křižovatku s ulicí Masarykova. Menší objem pak na stávajícím autobusovém nádraží. „Pokácí se tři stromy, budou odstraněny staré zastávky a vybuduje se centrální nástupiště se čtyřmi zastávkami," přiblížil Mach.

Pro cestující vlakem znamená stavba terminálu jisté komplikace. „Lidé budou muset přes staveniště a autobusy, které k železnici již zajížděly budou muset zastavovat asi na Masarykově ulici. Ale to vše se lidé ještě dozví," vysvětlil Mach.

Město zároveň žádá podnik České dráhy o oživení budovy železničního nádraží.

„Jednání jsou stále otevřená, ale chceme, aby měla nástupiště autobusů a vlaků podobný vzhled. Zároveň chceme, aby čekací hala byla použitelná i pro cestující autobusem," vysvětlil Jakubička.

Před šesti lety, tedy v roce 2007, vznikly první studie proveditelnosti, za nějakou dobu i projekt. Vpravdě megalomanský, vždyť počítal s rozpočtem kolem sto šedesáti milionů korun a zahrnoval například i velký parkovací dům na místě stávajícího parkoviště u panelových domů.

„Asi před dvěma a půl lety jsme projekt předělali tak, aby odpovídal potřebám města velikosti Železného Brodu. Vypadly třeba dva kruhové objezdy, parkovací dům a kompletní zastřešení terminálu. Rázem jsme se dostali na milionů šedesát pět," vysvětlil starosta. S tímto projektem již radnice při žádosti o dotace uspěla. Na projekt tak získá 85 procent uznatelných nákladů, patnáct procent zaplatí z městské kasy.

Firma Syner zvítězila ve výběrovém řízení s nabídkou za 48 254 223,- korun. Jsme na méně než třetině původního projektu. Na webových stránkách města se má objevit záložka o stavbě terminálu, kde obyvatelé a cestující naleznou podrobné zprávy a aktuality z výstavby terminálu, případně fotogalerie.

Autor: Jan Sedlák

4.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nové digitální hodiny nad ZPA

Ukáží datum, čas i teplotu. Na ZPA se v pátek vrátí digitální hodiny

Ilustrační foto

Tatran zabral, Úpici se vyplácí Kuchta

Právě jsme se narodili - duben 2017

Trutnovsko, Pojizeří /HLASUJTE/ - Svým hlasováním můžete rozhodnout o nejhezčím miminku měsíce Krkonošského deníku. Každý měsíc odměníme od ledna 2017 pouze jedno miminko.

Cesta ke slavnému pískovci? Trhaviny, bagry a sbíječky

Kohoutov - Dvakrát do roka se z vyhnánovského lomu ozvou mohutné detonace. To když Josef Synek se zaměstnanci uvolňuje plastickými trhavinami ze skály obrovské pískovcové bloky. K jedinému odstřelu použije až 300 kilogramů trhaviny.

AKTUALIZOVÁNO

Klára Dostálová se vzdala mandátu krajské zastupitelky

Hradec Králové - Už žádné dohady o neslučitelnosti funkcí. Klára Dostálová (ANO) v pondělí rezignovala na svůj post krajské zastupitelky.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies