Rychlejší a bezpečnější jsou nyní železniční tratě, kterým se dostalo významné péče. Jeden a půl miliardy korun putovalo do projektů úprav, a to v úsecích Stará Paka Malá Skála, Turnov Liberec a Liberec Tanvald.
ROZSÁHLÉ ÚPRAVY
V rámci projektů byly na uvedených tratích provedeny změny železničního svršku a spodku, nástupišť, mostních objektů, propustků, železničních přejezdů a zdí. Došlo i k zajištění a úpravám elektrického ohřevu výhybek, což přispěje k vyšší bezpečnosti a funkčnosti provozu zvláště v zimním období. Součástí staveb byla i obnova vybraných rozvodů a prvků zabezpečovacího zařízení.
„Jedním z hlavních přínosů provedených stavebních prací je především zvýšení jízdního komfortu a bezpečnosti na tratích. Realizace projektů umožnila na zmíněných úsecích plně využít možností stávající infrastruktury, což přináší zkrácení jízdních dob, zlepšení obratů souprav a zlepšení přípojných vazeb. To povede k zatraktivnění železniční dopravy pro širokou veřejnost," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.
„Z celkové částky 1,5 miliardy korun zaplatila 76 procent Evropská unie," vypočítal náměstek generálního ředitele SŽDC Bohuslav Navrátil.
Podle oblastního ředitele SŽDC Hradec Králové Vladimíra Filipa rekonstrukce zlepšila železniční napojení z Liberce směrem na Turnov, Železný Brod a Tanvald.
POLEPŠILO SI SEMILSKO
„Pomohla především oblasti Železného Brodu a Semilska, která je velmi složitě obsluhována autobusy," řekl Filip.
Liberecký kraj má dobře rozvinutou železniční síť, je ale většinou jednokolejná a není elektrifikovaná. Navíc je zastaralá a podle odhadů by potřebovala modernizaci za 21 miliard korun. V minulosti se do ní ale investovalo jen málo.
Rekordní byl loňský rok, kdy investice překročily 2,3 miliardy korun. Podle Filipa bude modernizace tratí v Libereckém kraji pokračovat i letos, objem peněz bude poloviční.
(jm, čtk)