Tuning je slangový výraz pro vzhledové nebo výkonnostní vylepšení nějakého stroje, nejčastěji používaný ve spojení s automobily. Od rána zněla z audio soustav v upravených útrobách automobilů rozmanitá hudba. Nejčastěji rock, haus, techno či hip hop. To podle hudebního vkusu majitelů vozů. „Dokonce jsem slyšel i Bílou orchidej od Evy a Vaška, ale to byla spíše recese," smál se hlavní pořadatel srazu Martin Kaufman.

Letošního dostaveníčka se zúčastnilo přibližně 300 upravených vozů, zejména Škoda, Audi, Volkswagen, Seat, Opel, Ford, Mercedes, BMW, Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Renault, Citroen, Mazda, Toyota nebo Honda. Není to však jen sraz, ale také soutěž. Hodnotí se úprava exteriéru i interiéru vozidla, audio soustavy, motorového prostoru a probíhají soutěže v měření hlasitosti výfuku i klání o nejnižší auto srazu. „Měli jsme tady auto, které mělo tři centimetry od země. Po našich ne příliš kvalitních silnicích jezdí s obtížemi, ale jezdit se s ním dá," tvrdil pořadatel.

Každoročně se srazu na Rozkoši účastní Jaroslav Dlohoška z Náchoda, který tentokrát představil výrazně zelenou a řádně „vytuněnou" Mazdu 323F. „Jsou tam jiné přední i zadní lampy, palubka je dělaná z kompozitních materiálů včetně celého interiéru. Ten je přizpůsoben hudbě, mám tam stropní monitory a DVD, aby to dobře znělo. Veškeré úpravy interiérů si dělám sám. S karosériemi mně pomáhá kolega Vašek Kunst," vypočítává Dlohoška.

Drahý špás

Zatímco Kaufman je přesvědčen, že tuning je životní styl, protože se takové auto stává právoplatným členem rodiny, Dlohoška soudí, že je to spíše drahý koníček. „Koníček je to skutečné nákladný," připouští hlavní pořadatel srazu, který se tuningu věnuje třináct let. „Kdo se zabývá tuningem, chce se odlišovat od majitelů sériově vyráběných automobilů. Začalo to filmem Rychle a zběsile, který mnohé z nás inspiroval," vysvětluje Kaufman, jenž v současné době vlastní Volkswagen Golf a jak říká, je ve stavu resuscitace. „Mám ho v lakovně," dodává.

HYNEK ŠNAJDAR