Celoročním problémem jsou krádeže u sídlišť nebo obchodních center. S nadcházejícím létem se ale zlodějům nabízejí nové možnosti. Stoupá počet krádeží na parkovištích u koupališť a také u lesů, kde svá vozidla parkují houbaři.

Krádež výbavy skončila honičkou

Pachatelé z aut nejčastěji odcizují cennosti, výjimkou ale nejsou ani krádeže povinné výbavy či součástek auta.

Právě při podobné krádeži vyrušil náhodný svědek v sobotu zloděje ve Volfarticích. Svědek vytočil linku 158 a sdělil policistům typ i registrační značku auta, ve kterém neznámý muž odjel. Za podezřelým proto brzy vyrazila policejní hlídka.

Automobilová honička od Volfartic až do Žandova skončila havárií, po které musel být muž převezen do českolipské nemocnice. Při dechové zkoušce mu bylo naměřena více než jedna promile alkoholu v krvi. „Proti tomuto muži jsme zahájili úkony trestního řízení a sdělili mu obvinění z trestného činu krádeže, poškození cizí věci a ohrožení pod vlivem návykové látky," uvedla mluvčí policie Liberecké kraje Vlasta Suchánková.

Nejlepší obranou je prevence

Podle majitele specializované firmy na montáž autoalarmů Martina Zíty však lidé zabezpečení svého auta často podceňují.

„Zákazníci často přicházejí až poté, co jim auto vykradou, nebo když se to stane někomu v jejich okolí," uvedl Zíta. Nejlevnější mechanické zabezpečení, mezi které patří například blokování volantu nebo zamykání řadící páky, přitom stojí okolo tisíce korun. „Zákazníkům však doporučuji spíše to elektronické, mechanické jde velmi snadno prolomit," dodal Zíta. Nejlevnější elektronické zabezpečení vozidla lze pořídit za pět tisíc korun, jeho cena se ale může vyšplhat až na více než trojnásobek. Záleží na požadavcích zákazníka.

JANA ŠTUKHEJLOVÁ

Zlodějům se líbí i jízdní kola

Krádeže během letních měsíců se týkají také jízdních kol. I v těchto případech lze odcizení často zabránit. Majitelé kol by měli používat bezpečnostní zámky a na kole nenechávat dražší vybavení jako například tachometr.

V případě, že skutečně dojde k jakékoli krádeži, je čin nutné nahlásit na policii. „Strážníci se nezabývají trestnou činností. I z těchto důvodů jsme upustili od projektu štítkování jízdních kol," uvedla mluvčí městské policie Daniela Bušková. Díky speciálním nálepkám s identifikačním číslem městská policie evidovala kola a v případě jejich zcizení je mohla snadněji nalézt. Z důvodu nutnosti stálé výměny informací mezi městskou a státní policií, a tedy nadměrné zátěže systému však z projektu sešlo.