Od nového roku začala platit novela zákona, týkající se osob, které mají evidován trvalý pobyt v sídle ohlašovny. Těmto lidem už jsou povinně ukládány oznámení o uložení zásilky a jiné výzvy na obecním nebo městském úřadě.

Největší změnou je, že uložená zásilka je zde po deseti dnech považována za doručenou. A to i v případě, že si ji adresát vůbec nevyzvedne.

Může se proto stát, že dopis nabude právní moci bez toho, aby ho adresát přečetl. Pokud si tak lidé na ohlašovně nevyzvedávají korespondenci, uškodí sami sobě. Člověk kvůli tomu může například promeškat lhůtu na odvolání a tím se dostat do vážných osobních problémů. Nedozví se ale, že na něho byla podána exekuce a může mu narůstat dluh z prodlení zaplacení.

„Na městském úřadě ale poštovní doručovatelka ponechá jen výzvu k převzetí zásilky, nikoliv samotný dopis. Ten je uložen po určitou dobu na poště a pokud si ho adresát po úložní době nevyzvedne, pošta ho vrací odesílateli," upozorňuje Miroslava Kameníková z královédvorského úřadu. „Dopisy s označením ´Nevracet, vložit do schránky´ pracovnice městského úřadu nepřijímají z kapacitních důvodů. Pošta na takový dopis píše důvod vrácení: Adresát nemá schránku, sídlo městského úřadu," doplňuje.

Na mnoha pobočkách se toho však s novelou zákona z praktického hlediska mnoho nemění. Obdobná praxe už často fungovala i dříve. Úřady tím zamezují okamžiku, kdy by se jim nepřebírané zakázky začaly nesnesitelně hromadit.

„V podstatě to pro nás není žádná změna. I před novelou zákona pracovníci přijímali výzvy k převzetí zásilky na podatelně pro občany s trvalým pobytem na ohlašovně. Ukládat samotné zásilky ale nemusíme," sdělila Kameníková. „Jsou občané, kteří si poštu pravidelně kontrolují a výzvy přebírají. Není jich ale mnoho," dodává.

Ačkoliv na mnoha místech republiky počet takto evidovaných obyvatel stoupá, není to pravidlem. Například ve Dvoře Králové žádný boom v této oblasti úředníci neevidují. Počet lidí s místem bydliště na radnici zde stagnuje. K poslednímu dni roku 2015 zde na městském úřadu bylo evidováno 384 občanů, o jednoho více než v předchozím roce.

Nárůst naopak zaznamenali v Trutnově. Na místním městském úřadu „bydlí" k 1. lednu letošního roku 2707 obyvatel, tedy o 177 více než v roce předešlém. Obdobná situace je ale třeba také na Rychnovsku.

Důvody, které lidi vedou k registraci svého bydliště na úřadě, jsou různé. „Jedná se například o občana, který prodal byt, ukončil nájemní smlouvu nebo se vrátil do České republiky ze zahraničí a hledá si další odpovídající bydlení. Nebo se jedná o občana, který se odstěhoval od rodičů, je po rozvodu či rozchod a bydlí u přátel. Další se například nemůže přihlásit k dalšímu trvalému pobytu, protože majitel bytu, kde bydlí, mu nedal nájemní smlouvu a ani souhlas k trvalému pobytu. Případně občan ukončí nájemní smlouvu a jaksi se zapomene přihlásit na další adresu,"objasňují pracovnice ze Dvora Králové.

Na úřadech se ale ocitají i zletilí potomci rodičů. Ti jim ruší bydliště třeba kvůli narůstajícím dluhům a hrozící exekuci na rodinný majetek.

Díky novince v zákoně naopak ubude problémům například obecním úřadům. Lidé, kteří se chtěli pobytem na ohlašovně vyhnout exekutorům, mají už smůlu. Zásilka bude považována za doručenou i přesto, že si ji adresát nevyzvedne.

Existují pochopitelně i případy, kdy pobyt na ohlašovně nevznikne z více či méně vědomých příčin. Trvalý pobyt lze lidem zrušit ve správním řízení. Aby mohl být někomu zrušen, nesmí se na této adrese vůbec zdržovat a nesmí mít jakýkoliv vlastnický vztah k bytu nebo domu. Na návrh vlastníka se po proběhlém správním řízení trvalý pobyt ukončí.