Hráč počítačové hry coby rodinný manažer, který řídí čtyřčlennou rodinu v domečku tak, aby vyšla s penězi, které má k dispozici. A přitom aby nikdo ze členů nestrádal. A aby rodina dokázala během šesti měsíců nastřádat na dovolenou.

Taková je forma výuky finanční gramotnosti na druhém stupni základní školy, jak ji připravila společnost OVB Allfinanz. Jejím cílem je zakořenit v dětech vlastní zodpovědnost, aby se pak v dospělosti nestávaly „oběťmi“ pochybných půjček a začarovaného kruhu zadlužování. „Projekt je koncipován jako bezplatná a nekomerční spolupráce soukromého sektoru a základních škol, jejichž zřizovatelem je město,“ poukázal Michal Knapp, člen představenstva společnosti, na fakt, že školy ani město za interaktivní výuku nebo i přítomnost lektora nezaplatí ani korunu. Liberec se přitom stal první vlaštovkou, kde společnost chce projekt spustit, a to ještě do konce letošního školního roku. A to proto, aby případně vychytala a upravila detaily celého projektu.

„Ekonomicky a finančně vzdělaní obyvatelé jsou budoucností, a proto je potřeba předávat základy tohoto vzdělání již dětem od základní školy. Projekt svou interaktivitou a moderním přístupem zároveň splňuje požadavky současných žáků, a proto, jak věřím, bude úspěšný nejen na území Liberce, ale v celé České republice,“ řekl u příležitosti představení projektu liberecký primátor Jiří Kittner. Mimo to pak dodal, že u dnešní dospělé populace naše společnost již běží za vozem. Především senioři nejsou schopni reagovat na vývoj na finančním trhu a často nalétnou neseriozním firmám, které se právě na ně zaměřují.

„U dětí však máme šanci dostat se před vůz. Musí si uvědomit, že za pár let budou sami za sebe odpovědní, především za to, jakou smlouvu kde podepíší,“ upozorňuje Jiří Kittner.

I ministerstvo školství si je vědomo potřeby začlenit výuku finanční gramotnosti do školních osnov a na středních školách se již vyučuje. Projekt společnosti je však zaměřený na základní školy. Sice podle slov Evy Poláchové z OVB Allfinnaz nezíská akreditaci, nicméně má dobrozdání právě od ministerstva školství. V Liberci však již některé základní školy využívají výukového projektu jiných společností. Například Základní škola Lesní.

„Spolupracujeme s organizací AISIS Kladno, která násl oslovila s nabídkou interaktivní výuky. Je určená pro žáky 6. až 9. tříd a má nabídnout dětem získání základního povědomí o financování. Nabídku společnosti OVB jsme také dostali, nicméně AISIS přišel první,“ vysvětluje Jiří Dvořák, ředitel školy v Lesní ulici. Podobně jako u OVB jde o systém, kdy děti tvoří virtuální rodinu a plní jednotlivé úlohy spojené s penězi. Škola se rozhodla vyučovat finanční gramotnost v rámci školních projektových dnů.

Pavlína Stránská