VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mýto pro osobní auta? Nejdříve v roce 2012

Trutnovsko- Čeští řidiči vítají zavedení přenosných vinět místo dálničních známek. Zároveň ale odmítají zavedení výkonového zpoplatnění.

15.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Zatím to nehrozí, ale pomalu se to blíží. Zhruba tak hovoří odborní i někteří politici o zavedení mýta pro osobní automobily. Od příštího roku čeká tuzemské řidiče první změna v podobě zavedení elektronické viněty, která nahradí současné dálniční známky. Zmiňované viněty, neboli eKupony, však budou jen jakousi první fází. Po ní bude následovat samotné mýto.

Podle aktuálního průzkumu agentury STEM jsou nyní tři čtvrtiny Čechů pro zavedení elektronických vinět místo dálničních známek. Oceňují hlavně fakt, že od příštího roku, pokud to na podzim definitivně schválí parlament, bude viněta přenosná pro více automobilů.

Zárodek mýta

Jenže věc má i svůj rub. Zavedení eKuponů je prvním krokem k budoucímu zavedení mýta pro osobní automobily, a to už se našinci příliš nelíbí. V průzkumu STEM se pro zavedení mýta místo časových dálničních známek vyslovilo jen 35 procent Čechů.

Evropská komise doporučuje, aby členské státy zavedly mýto do roku 2012. „Záleží na tom, zda by se mýtné platilo jenom na dálnicích a rychlostních silnicích, nebo také na silnicích první třídy. Pro první variantu je už nyní systém kapacitně připraven. Je to ale především politická a teprve pak až technická otázka,“ řekl Deníku ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). „Neumím si představit, že by se příslušná politická shoda našla. Očekávám proto, že mýtné budou auta platit nejdříve v roce 2012,“ dodal.

Víc jezdíš, víc plať!

Rozdíl mezi používáním dálničních kuponů a mýtem je značný. Dnes je zcela jedno, kolik kilometrů řidič po dálnici ujede, je omezen pouze tím, na jak dlouho si koupí časový kupon. Při placení mýta by ale došlo na placení za každý kilometr. Motorista by si nabil vinětu „kreditem“ a po průjezdu mýtné brány by se mu za každý úsek odečetla určitá částka. Kolik přesně by to bylo, ale nikdo z politiků ani odborníků nechce odhadovat.

„Zavedení mýtného je sociálně spravedlivější než stávající časové zpoplatnění. Ti, kteří na dálnici jezdí víc, by také měli víc platit,“ uzavírá Ivo Rýc ze společnosti Econsult, který pracoval jako poradce při zavádění mýta pro nákladní kamiony.

15.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Starostové si stěžovali. Asi zbytečně

Ilustrační foto

Dvoráci jdou v kvalifikaci o II. ligu do čela tabulky

Basketbalistkám v Hradci skončila sezóna

Trutnov - Hráčky Lokomotivy se ve středu se ctí rozloučily s play off Ženské basketbalové ligy. Na palubovce favorizovaného Hradce Králové prohrály svěřenkyně kouče Kapitulčina 78:52 po poločase 36:19. V aktuálním ročníku tak končí sedmé.

Regenerace sídliště bude stát přes 100 milionů

Lomnice nad Popelkou - Město v Českém ráji chce příští rok zahájit regeneraci sídliště, kde žije asi pětina Lomnice. Podle odhadů bude stát přes 100 milionů korun, což je nad možnosti šestitisícového města.

Radnice uvolnila 1,4 milionu korun do sociální péče

Dvůr Králové - Město uvolnilo hned 1,4 milionu korun podporu poskytovatelů sociálních služeb.

OBRAZEM: Právě jsme se narodili

Trutnovsko, Pojizeří /HLASUJTE/ - Svým hlasováním můžete rozhodnout o nejhezčím miminku měsíce Krkonošského deníku. Každý měsíc odměníme od ledna 2017 pouze jedno miminko.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies