Zatím to nehrozí, ale pomalu se to blíží. Zhruba tak hovoří odborní i někteří politici o zavedení mýta pro osobní automobily. Od příštího roku čeká tuzemské řidiče první změna v podobě zavedení elektronické viněty, která nahradí současné dálniční známky. Zmiňované viněty, neboli eKupony, však budou jen jakousi první fází. Po ní bude následovat samotné mýto.

Podle aktuálního průzkumu agentury STEM jsou nyní tři čtvrtiny Čechů pro zavedení elektronických vinět místo dálničních známek. Oceňují hlavně fakt, že od příštího roku, pokud to na podzim definitivně schválí parlament, bude viněta přenosná pro více automobilů.

Zárodek mýta

Jenže věc má i svůj rub. Zavedení eKuponů je prvním krokem k budoucímu zavedení mýta pro osobní automobily, a to už se našinci příliš nelíbí. V průzkumu STEM se pro zavedení mýta místo časových dálničních známek vyslovilo jen 35 procent Čechů.

Evropská komise doporučuje, aby členské státy zavedly mýto do roku 2012. „Záleží na tom, zda by se mýtné platilo jenom na dálnicích a rychlostních silnicích, nebo také na silnicích první třídy. Pro první variantu je už nyní systém kapacitně připraven. Je to ale především politická a teprve pak až technická otázka,“ řekl Deníku ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). „Neumím si představit, že by se příslušná politická shoda našla. Očekávám proto, že mýtné budou auta platit nejdříve v roce 2012,“ dodal.

Víc jezdíš, víc plať!

Rozdíl mezi používáním dálničních kuponů a mýtem je značný. Dnes je zcela jedno, kolik kilometrů řidič po dálnici ujede, je omezen pouze tím, na jak dlouho si koupí časový kupon. Při placení mýta by ale došlo na placení za každý kilometr. Motorista by si nabil vinětu „kreditem“ a po průjezdu mýtné brány by se mu za každý úsek odečetla určitá částka. Kolik přesně by to bylo, ale nikdo z politiků ani odborníků nechce odhadovat.

„Zavedení mýtného je sociálně spravedlivější než stávající časové zpoplatnění. Ti, kteří na dálnici jezdí víc, by také měli víc platit,“ uzavírá Ivo Rýc ze společnosti Econsult, který pracoval jako poradce při zavádění mýta pro nákladní kamiony.