VYBERTE SI REGION

Proslulé heslo Co Čech to muzikant 
ve školách už dávno neplatí

Turnov - Turnovští rodáci svým zjištěním ve školách překvapili pracovníky Senátu i ministerstva školství.

7.3.2016
SDÍLEJ:

Proslulé heslo Co Čech to muzikant 
ve školách už dávno neplatíFoto: Archiv

Zástupci Spolku rodáků a přátel Turnova se vydali do kanceláře Senátu se zajímavými postřehy, které získali v turnovských školách. Předsedu spolku Otakara Grunda a Jiřího Kohoutka, který je zároveň členem Kulturní komise města,oficiálně pozval Jaroslav Müllner, ředitel sekretariátu předsedy Senátu Milana Štěcha. Tématem debaty se staly nedostatky výuky hudební výchovy na základních školách. Diskuse se účastnila rovněž Zdeňka Kšírová, pracovnice odboru vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. „Vyjma škol hudebních, dnes uměleckých, mladé lidi nikdo na školách nevede k poznávání historie a základů hudby všech forem," říká v rozhovoru pro Deník předseda Spolku rodáků a přátel Turnova Otakar Grund.

Jak jste se vůbec dostali k jednání přímo v Senátu?
Loni jsem dostal pozvání do Prahy na seminář o významu a budoucnosti festivalů vážné hudby, který pořádalo Ministerstvo kultury ČR, a který svým jménem zaštítil předseda Senátu PČR Milan Štěch. Bylo to zřejmě kvůli tomu, že už léta na Hrubé Skále pořádáme vlastní festival vážné hudby. Protože se pražského semináře nezúčastnil nikdo z ministerstva školství, usoudil jsem, že pomalu spějeme k době, kdy budeme mít na pódiích vynikající umělce, ale sály pro posluchače budou prázdné. Vyjma škol hudebních, dnes uměleckých, totiž mladé lidi nikdo na školách nevede k poznávání historie a základů hudby všech forem.

To víte, nebo je to domněnka?
Zjistil jsem to z rozhovoru s učiteli hudební výchovy všech turnovských základek, kteří si postěžovali nejen na současný vývoj ve společnosti, ale třeba i na to, že hudební výchovu učí jen hodinu týdně. Že je skutečně na samém okraji zájmu celé společnosti, a to i školní inspekce, nakonec i samotného ministerstva. Děti to pochopitelně vycítí a věnují se jen tomu, co je pro ně ve škole nezbytně nutné, tomu, co je všeobecným trendem. A navíc, klasická muzika je přece jen určitá dávka dřiny. A děti logicky dávají přednost jednoduchosti. Výjimkou jsou pouze ty, které se učí na nějaký hudební nástroj mimo základní školu, nebo ty, které k hudbě vedou doma a navštěvují proto nějaký hudební sbor, nebo soubor. V tom jsou město Turnov a některá podobná, přece jen republikovou výjimkou.

Chcete říci, že s tímhle poznatkem a tvrzením jste jeli jednat do Senátu?
Kdepak. Nevěřil jsem tomu, že na tomto stavu má vinu jen doba, rezignující rodiče a učitelé. Koupil jsem si učebnice pro 6. až 9. ročník a zjistil, že je v nich řada chyb nejen v notových a textových záznamech, ale i formulacích, které odporují skutečnosti a logice. Je jisté, že děti na takové věci po chvíli přijdou a učebnice i výuku přestanou brát vážně. To je normální. Pak jsem si ale uvědomil, že pro nějaké jednání musím mít také v ruce něco konkrétního a přesvědčivého. Požádal jsem tedy děti z devátých tříd našich škol, aby mi napsaly text české hymny. Musím říci, že všichni: děti, učitelky i vedení škol mi vyšli až nečekaně vstříc. Nicméně výsledky byly také nečekané. Text hymny bez chyby napsalo zhruba 12 procent ze stovky dotázaných, asi 20 procent s drobnými chybami, zbytek tápal ve vodách, borech a jaru, třetina se nedostala ani do poloviny textu a pár jich skončilo jen u nadpisu: Kde domov můj… To jsem vážně nečekal.

Co na to říkali pracovníci Senátu a ministerstva?
No, z čísel byli překvapeni také. Jaroslav Müllner správně usoudil, že rozdíly v jednotlivých krajích a městech mohou být v základním školství značné, avšak přiznal, že o kvalitě hudební výchovy měl představy lepší. Při setkání nakonec řekl, že žádné zázraky sice nečekal, ale s výsledky té ankety o hymně jsme ho přímo dostali. Taková zpětná vazba je prý pro ně velmi důležitá. Jiří Kohoutek, jako člen kulturní komise, se přitom zmínil o dalších odvětvích hudby i kulturním rozhledu mládeže, vlivu kultury na chování dětí jako takových a nezbytné úloze škol.

Co očekáváte, že po vašem zjištění a předání zkušeností teď ve školství nastane?
To nedokážu odhadnout. Každopádně nám oba pracovníci slíbili, že se zjištěním budou zabývat a požádali nás, abychom z ankety ve školách, z rozhovorů s kantory, řediteli škol i z kontroly učebnic hudební výchovy udělali konkrétní podklad, který by mohli předložit k posouzení odborníkům a kompetentním orgánům. Když ale vidím, jak se ministerstvo brání prosadit například výuku matematiky, kterou dosud všichni myslitelé považovali za naprostý základ veškerého vzdělání, nebo trpí současnou úroveň českého jazyka, s níž v médiích doslova zápasí politici, ministři, dokonce i někteří pedagogové vysokých škol, tak popravdě zásadní renesanci zase nečekám. Jen mě mrzí, že rčení: Co Čech-to muzikant nebo to o zlatých českých ručičkách už bude patřit minulosti a my budeme mít zase o něco méně toho, co bychom mohli novému evropskému společenství i ostatním státům nabídnout. Za nejhorší však považuji složit ruce v klín a čekat.

Autor: Jana Mudrová

7.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jilemnické SICO nezachytilo začátek sezony

Jilemnice - Vůbec nejvíc musí jilemnické fotbalisty mrzet poslední představení proti Dobříči, v němž ještě na začátku závěrečné minuty vedli 3:1 a prohráli 3:4!

Mzdy rostou, po Novém roce až o sedm procent

Východní Čechy - Růst ekonomiky a rekordně nízká nezaměstnanost, která se dostala pod neuvěřitelná tři procenta, tlačí na růst mezd.

Dvůr zruší tento týden městskou linku do Lipnice

Dvůr Králové - Od soboty se městskou linkou autobusové dopravy do Lipnice už nedostanete. Využívalo ji málo lidí. V novém jízdním řádu dochází k dalším úpravám, týkají se městského hřbitova a Žirče.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies