VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Regiotram Nisa: Vyhozených 78 milionů korun

Liberecký kraj – Před čtyřmi roky pohřbený projekt vlakotramvají Liberecký kraj oživovat nebude.

15.10.2011
SDÍLEJ:

VizualizaceFoto: FOTO:Archiv

Byl to ambiciózní projekt: V Liberci byste sedli na speciální „vlakotramvaj“ a ta by vás bez přestupů dovezla do Jablonce nad Nisou, nebo i Tanvaldu, Hrádku nad Nisou a pak ještě dál, do Žitavy, Harrachova a Polska.

Využívala by přitom jak stávajících železničních tratí, tak nově postavených kolejí. Projekt s názvem Regiotram Nisa ale v roce 2007 vláda zastavila, potřebné 4 miliardy na něj neměla. Zůstala po něm pouze „díra“ v podobě 78 milionů, které Liberecký kraj vložil do studií, plánů a dokumentací.

Přestože politici se zaklínali, že Regiotram Nisa nezemřel, a hledali zdroje peněz v Bruselu, během výměny krajské i parlamentní vlády projekt zkrátka vyšuměl. A na Liberecku vládnoucí ČSSD ho oživovat nechce.

„Není v silách Libereckého kraje původně naplánovaný projekt Regiotram Nisa zrealizovat v plném rozsahu,“ přiznává Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu. Zároveň ale dodává, že projekt, který se za léta příprav vypracoval, nepřišel vniveč. Podařilo se z něj realizovat dílčí části, například dopravní terminál v Tanvaldu. I ten měl být původně součástí celého monstrprojektu.

„Z hlediska investiční a technické náročnosti se realizují přestupné terminály ve stylu „hrana-hrana“, kdy se vystoupí z vlaku a přestoupí na tramvaj, ovšem tak, aby nebránily budoucí možnosti provozu systému „tram-train“,“ vysvětlil Sepp. Příkladem může být i právě dokončovaný dopravní terminál v Turnově. Ten vyrostl v sousedství vlakového nádraží, přestup – v tomto případě na autobus – tedy budou mít cestující usnadněn.

Projekt Regiotramu inspiroval i další úpravy na železnici. „Podařilo se zmodernizovat trať Liberec – Hrádek nad Nisou, byla znovu zprovozněna trať Harrachov – Szklarska Poreba, kde se budeme snažit o zajištění dalšího provozu už bez přestupů,“ uvádí radní.

O prospěšnosti Regiotramu je přesvědčen i Martin Půta, starosta Hrádku nad Nisou a zároveň krajský zastupitel. Hrádek měl být propojen s krajským městem a Polskem a Německem právě Regiotramem. Půta ale soudí, že projekt byl předražen. „Obsahoval řadu užitečných řešení. Na druhou stranu, za těch 78 milionů, které stálo jenom papírování, se přitom mohlo opravit mnoho kilometrů železniční trati kdekoliv na Liberecku,“ kritizuje.

Tomáš Lánský

15.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

KAM NA FOTBAL: Do Vrchlabí přijede rezerva Trutnova

Sabina Nguyenová

Projekt Na mamuta je vítězem, gymnazistka chce do politiky

KAM můžete v nejbližší době vyrazit...

Trutnovsko, Pojizeří /Průběžně aktualizováno/ - Kulturní servis: přehled zajímavých akcí konaných v našem regionu.

Derby bez Dvoráků? Svaz šokoval ranním emailem!

Dvůr Králové, Trutnov, Vrchlabí - Šok! Český svaz ledního hokeje dnes e-mailem zaslal na kluby hrající druhou ligu zprávu, na kterou se těšil nejeden fanoušek z podkrkonošského regionu.

Na Studenecké míle míří dvě stovky veteránů, dojde i na nálet

Studenec - Desátý ročník velkého setkání historických motocyklů a automobilů Studenecké míle, jednoho z největších v republice, se uskuteční v sobotu v přírodním areálu za Základní školou od 8 do 18.30 hodin. „Vydali jsme již 220 startovních čísel, na místě jich bude ještě tak o dvacet více," uvedl hlavní organizátor Tomáš Chrtek.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies