VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silnice jsou opět jak řešeto. A tak i zůstanou

Východní Čechy – Cestáři nemají peníze a výtluky budou i letos řešit hlavně lokálními vysprávkami. Dlouhodobě je to však neudržitelné, silnice chátrají.

28.3.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Karel Dvořák

Je to už obehraná písnička. Evergreen, opakující se po každé zimě.

Silnice jsou opět rozbité způsobem, že jízda po nich se podobá kličkované po tankodromu. Ale naděje na to, že se konečně dají do pořádku, zůstává mizivá. Peníze nejsou. A nebudou. Hospodářská krize, která zamávala s daňovými příjmy krajských samospráv, jimž patří silnice druhé a třetí třídy, snížila už beztak napjaté prostředky silničářů.

„Jen na nejnutnější opravy úseků v havarijním stavu, aby vydržely aspoň přes příští zimu, bychom potřebovali 200 milionů. Máme ale jen 112 milionů. A to ještě jen díky relativně milosrdnému únoru a březnu, kdy jsme ušetřili 22 milionů,“ posteskl si ředitel pardubických krajských silničářů Miroslav Němec.

Podobně zdevastované silnice jsou i v Královéhradeckém kraji. „To je na výměnu tlumičů,“ zlobí se profesionální řidič Zdeněk Dvořák z Jičína. „Nechápu, že to musí silničáři lepit každý rok jak vlaštovky hnízdo. Proč radši neudělají rovnou nový koberec, který by třeba deset let vydržel?“

Důvod je jednoduchý: peníze. Letošní zima přitom nebyla tak tvrdá jako loňská nebo předloňská. Záplaty skutečně nic dlouhodobě nevyřeší, pořádné opravy by však vyšly několikanásobně dráž. A tak se dlouhodobá zanedbanost, silničářskou terminologií „podfinancovanost“ silniční sítě, rok od roku zvětšuje.

„Poškození povrchů silnic za uplynulou zimu vzrostlo o dalších dvacet procent,“ shrnul lapidárně náměstek hradecké krajské údržby silnic Petr Zima.

„To skutečně není způsobeno touto zimou, to je kumulativní poškození, narůstající rok od roku. Poločas rozpadu vozovek se prostě dostal do fáze, kdy běžnou údržbou a lokálními vysprávkami nelze zastavit degradaci jejich stavu. Co s tím? To musí říci kraj jako vlastník vozovek. Jenže ten peníze nemá. S naší výrobní a technickou kapacitou jsme schopni realizovat více, ale děláme logicky jen to, co je vlastník schopen zafinancovat,“ podotkl Zima.

Silničáři také pro stát spravují hlavní silnice první třídy. Na ty však dostávají kraje peníze od státu zvlášť. Ministr dopravy Vít Bárta už dříve řidičům slíbil, že na opravy výtluků na hlavních tazích dá letos více peněz než v minulých letech.

Dluh na opravách: na východě Čech sedmnáct miliard

Vnitřní dluh silnic v regionu, tedy investice, které by byly potřeba do ideálního stavu vozovek, představuje jen v Královéhradeckém kraji částku sedm miliard korun. A v Pardubickém kraji dokonce šplhá k deseti miliardám.

„Jsme nyní už na pouhých 30 procentech reprodukce silnic. Pokud nezměníme celkovou koncepci správy silnic, do pár let se nám úplně rozpadnou,“ přiznal už vloni radní Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Jan Tichý.

Kraj už nyní stíhá modernizovat sotva pět procent svých silnic, na víc nemá peníze. Jenže bruselské fondy, ze kterých současné investice platí, brzy vyschnou. Hrozí tak, že pak nastane opravdové chátrání silnic druhé a třetí třídy, jež krajům patří. Těch je ve východních Čechách téměř 7000 kilometrů.

Ani záblesk světla na konci tunelu přitom vidět není. „Žádné další peníze, než ty, které jsou ve schváleném rozpočtu kraje na letošní rok, zatím nemáme. Opravy silnic po letošní zimě budeme znovu řešit příští týden,“ řekl královéhradecký krajský radní zodpovědný za dopravu Josef Ješina.

Kamil Dubský

28.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nové digitální hodiny nad ZPA

Ukáží datum, čas, teplotu. Na budovu ZPA se v pátek vrátí digitální hodiny

Ilustrační foto

Tatran zabral, Úpici se vyplácí Kuchta

Právě jsme se narodili - duben 2017

Trutnovsko, Pojizeří /HLASUJTE/ - Svým hlasováním můžete rozhodnout o nejhezčím miminku měsíce Krkonošského deníku. Každý měsíc odměníme od ledna 2017 pouze jedno miminko.

Cesta ke slavnému pískovci? Trhaviny, bagry a sbíječky

Kohoutov - Dvakrát do roka se z vyhnánovského lomu ozvou mohutné detonace. To když Josef Synek se zaměstnanci uvolňuje plastickými trhavinami ze skály obrovské pískovcové bloky. K jedinému odstřelu použije až 300 kilogramů trhaviny.

AKTUALIZOVÁNO

Klára Dostálová se vzdala mandátu krajské zastupitelky

Hradec Králové - Už žádné dohady o neslučitelnosti funkcí. Klára Dostálová (ANO) v pondělí rezignovala na svůj post krajské zastupitelky.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies