Je to už obehraná písnička. Evergreen, opakující se po každé zimě.

Silnice jsou opět rozbité způsobem, že jízda po nich se podobá kličkované po tankodromu. Ale naděje na to, že se konečně dají do pořádku, zůstává mizivá. Peníze nejsou. A nebudou. Hospodářská krize, která zamávala s daňovými příjmy krajských samospráv, jimž patří silnice druhé a třetí třídy, snížila už beztak napjaté prostředky silničářů.

„Jen na nejnutnější opravy úseků v havarijním stavu, aby vydržely aspoň přes příští zimu, bychom potřebovali 200 milionů. Máme ale jen 112 milionů. A to ještě jen díky relativně milosrdnému únoru a březnu, kdy jsme ušetřili 22 milionů,“ posteskl si ředitel pardubických krajských silničářů Miroslav Němec.

Podobně zdevastované silnice jsou i v Královéhradeckém kraji. „To je na výměnu tlumičů,“ zlobí se profesionální řidič Zdeněk Dvořák z Jičína. „Nechápu, že to musí silničáři lepit každý rok jak vlaštovky hnízdo. Proč radši neudělají rovnou nový koberec, který by třeba deset let vydržel?“

Důvod je jednoduchý: peníze. Letošní zima přitom nebyla tak tvrdá jako loňská nebo předloňská. Záplaty skutečně nic dlouhodobě nevyřeší, pořádné opravy by však vyšly několikanásobně dráž. A tak se dlouhodobá zanedbanost, silničářskou terminologií „podfinancovanost“ silniční sítě, rok od roku zvětšuje.

„Poškození povrchů silnic za uplynulou zimu vzrostlo o dalších dvacet procent,“ shrnul lapidárně náměstek hradecké krajské údržby silnic Petr Zima.

„To skutečně není způsobeno touto zimou, to je kumulativní poškození, narůstající rok od roku. Poločas rozpadu vozovek se prostě dostal do fáze, kdy běžnou údržbou a lokálními vysprávkami nelze zastavit degradaci jejich stavu. Co s tím? To musí říci kraj jako vlastník vozovek. Jenže ten peníze nemá. S naší výrobní a technickou kapacitou jsme schopni realizovat více, ale děláme logicky jen to, co je vlastník schopen zafinancovat,“ podotkl Zima.

Silničáři také pro stát spravují hlavní silnice první třídy. Na ty však dostávají kraje peníze od státu zvlášť. Ministr dopravy Vít Bárta už dříve řidičům slíbil, že na opravy výtluků na hlavních tazích dá letos více peněz než v minulých letech.

Dluh na opravách: na východě Čech sedmnáct miliard

Vnitřní dluh silnic v regionu, tedy investice, které by byly potřeba do ideálního stavu vozovek, představuje jen v Královéhradeckém kraji částku sedm miliard korun. A v Pardubickém kraji dokonce šplhá k deseti miliardám.

„Jsme nyní už na pouhých 30 procentech reprodukce silnic. Pokud nezměníme celkovou koncepci správy silnic, do pár let se nám úplně rozpadnou,“ přiznal už vloni radní Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Jan Tichý.

Kraj už nyní stíhá modernizovat sotva pět procent svých silnic, na víc nemá peníze. Jenže bruselské fondy, ze kterých současné investice platí, brzy vyschnou. Hrozí tak, že pak nastane opravdové chátrání silnic druhé a třetí třídy, jež krajům patří. Těch je ve východních Čechách téměř 7000 kilometrů.

Ani záblesk světla na konci tunelu přitom vidět není. „Žádné další peníze, než ty, které jsou ve schváleném rozpočtu kraje na letošní rok, zatím nemáme. Opravy silnic po letošní zimě budeme znovu řešit příští týden,“ řekl královéhradecký krajský radní zodpovědný za dopravu Josef Ješina.

Kamil Dubský