Lokálka z Martinic v Krkonoších do Rokytnice loni v prosinci slavila 115 let od otevření. „O výstavbu dráhy se na konci 19. století zasloužil hrabě Jan Nepomuk František Harrach," připomněl ředitel muzea Jan Luštinec.

„Stát tehdy na její výstavbu nepřispěl. Naopak stanovil, že musí být dodržen určitý objem dopravy, jinak by akcionáři dopláceli velké peníze. Šli do velkého rizika, ale nakonec nic platit nemuseli," uvedl ředitel Luštinec.

Trať dlouhou 20 kilometrů financovali místní průmyslníci, kteří ji potřebovali, aby zůstali konkurenceschopní. „Cesta dostavníkem mezi oběma městy trvala asi dvě a půl hodiny," upozornil ředitel muzea. Vlaky trasu mezi Jilemnicí a Rokytnicí dokázaly už v roce 1908 zvládnout pod 50 minut. „Oproti dostavníkům také mohly přepravovat mnohem větší objem zboží, pro rozvoj kraje to bylo tehdy zásadní," uvedl Jan Luštinec. Výstavba tratě stála 2,8 milionu rakousko-uherských korun. „V přepočtu na dnešní peníze je to potřeba násobit tak sto - až stopadesátkrát," odhadl ředitel.

Trať podle něj měla význam nejen pro průmysl, ale i pro rozvoj cestovního ruchu. „Za první republiky jezdily přímé rychlíkové spoje z Prahy do Rokytnice. Máme fotografie, kdy nádraží v Rokytnici je naprosto zaplavené lyžaři," řekl Luštinec. Na výstavě v Erbovním sále bude podle něj nejen velké množství historických fotografií, ale například i funkční model parního stroje používaný v lokomotivě. „Budeme tam mít i výhybku, uniformy, semafor, koncová světla vlaku, výpravku nebo lopatku na přikládání do kotle," přiblížil atributy chystané výstavy ředitel.

Návštěvníkům tady ukáží i nerealizované záměry hraběte Harracha, který plánoval prodloužení tratě do Kořenova, vzdáleného deset kilometrů. Tam se měla napojit na Jizerskohorskou železnici. „Nechtěl, aby to byla slepá trať, ale okruh. Harrach však zemřel v roce 1909 a s plány na další rozvoj tratě definitivně zametla světová válka," konstatoval Luštinec.

Lokálka je stále funkční, byť provoz na ní není velký. Shodou okolností na trati došlo nedávno k vážné dopravní nehodě, o které jsme v Deníku informovali.

Připomeňme, že osobní vlak mířil od Jablonce nad Jizerou do Martinic v Krkonoších. Vlak narazil do odlomeného kusu skály, který byl spadlý v kolejišti. Mimořádná událost se stala v oblouku, kde strojvedoucí viděl překážku na trati na poslední chvíli a měl jen malou šanci zareagovat. Při nehodě utrpěl nejtěžší zranění z devíti, které s sebou karambol přinesl.

Nikdy předtím se skálou nebyly problémy, žádné kusy se z ní neuvolnily a stav skalního převisu byl a je pravidelně kontrolován.

(čtk, jm)