„Dálnice ohrozí jediný zdroj pitné vody, který máme. A prakticky u nás zničí ráz vesnice,“ zněly nejčastější výtky na setkání občanů s ministrem dopravy Danem Ťokem. Její přivedení do regionu Kocbeřští vítají, pro vedení trasy ale vidí schůdnější varianty.

Ministr do tělocvičny kocbeřské základní školy přijel v doprovodu Jana Kroupy, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR, a Martina Červíčka, krajského náměstka hejtmana pro dopravu. V obci na Trutnovsku se setkali zhruba se dvěma stovkami lidí.

„Chápu, že se cítíte postiženi tím, že dálnice povede přes vaši obec. Nepřijel jsem však jako ten zlý, který vám přišel něco vnutit. Naopak. Hledáme už léta kompenzační opatření, která by dopady na obec zmírnila. Paní starostka je v tomto směru velmi aktivní,“ řekl Ťok.

Dálnice má být ve směru od Hradce Králové po česko-polské hranice hotová nejpozději do roku 2030. Optimističtější odhady mluví dokonce už o roku 2025.

VÝSTAVA návrhů na pomník v Trutnově.
Trutnované vybírají pomník. Co člověk, to jiný pohled a názor

O výstavbě je rozhodnuto. Kocbeře leží na dvacetikilometrovém úseku z Jaroměře do Trutnova. Změna vedení trasy podle ministra nepřipadá v úvahu. Pro Královéhradecký kraj se jedná o klíčovou investici. „Zajistí to komfort všech občanů,“ upozornil Martin Červíček.

Lidé v Kocbeřích se ale bojí, že se z jejich obce stane skanzen. „Vesnici dálnice rozdělí. Prakticky zamezí jejímu rozvoji v jednom směru. Vesnická atmosféra u nás zcela zmizí,“ řekla na jednání starosta Eva Rezková. Dálnice má od centra obce doslova odtrhnout dvě místní části.

Mnohem větší obavy má veřejnost o dopady stavby na jediný vodní zdroj Janská studánka. Dálniční trasa ho má protínat. „Není pravda, že bychom dálnici nechtěli nebo ji blokovali, jak je nám často předhazováno. Chceme ale, aby nás někdo vyslechl. Jste první, kdo za námi přijel. Jde nám o důstojný život v místě, kde bydlíme,“ řekl Vladimír Čížek. „Co se stane, když o vodu vinou stavebních prací přijdeme? Co bude, když zůstane po havárii dlouho kontaminovaná? Kdo ví, jaký bude mít na kvalitu vody vliv posypová sůl. To jsou věci, které nás trápí,“ zeptal se Čížek ministra dopravy. V obecenstvu sklidil potlesk.

„Obec se k budování dálnice postavila velmi odpovědně. Odborníci trasu několikrát posuzovali, připomínky od úřadu byly časté, ale vždy jsme přikročili k této variantě. I proto, že námitky proběhly tolikrát, je stavba v tomto místě velmi hlídaná,“ řekl Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Kroupa.

„Vím, že je voda důležitá. Stále probíhá mapování pramenů. Ohrožení vodních zdrojů nehrozí,“ řekl Dan Ťok. Občanům přislíbil kompenzační opatření, které dopady minimalizují. „V případě problémů prohloubíme studny nebo přivedeme vodu odjinud,“ dodal.

Odborníci občanům přislíbili i další opatření, které vlivy dálnice zmírní. Obec mají ochránit až pětimetrové protihlukové stěny, přibudou chodníky nebo cyklostezky. Vyrůst má i lávka spojující části obce.

Ilustrační foto.
Pil, či nepil? Karambol se dá způsobit i koloběžkou