Nákladní automobil Tatra 815-731R32 by měl hasičům pomoci třeba při evakuaci osob a přepravě kusového materiálu při živelních pohromách. Liberecký kraj byl povodněmi postižen již několikrát a nový vůz tak je na správném místě.

Hasiči si Tatru otestovali ve složitém terénu již nyní. Jízdní vlastnosti zkoušeli v korytě řeky Jizery v Dolánkách u Turnova.

A výsledek? „S Tatrou jsme spokojení, všechny parametry jsou vyhovující a projede skutečně to, co jsme si od ní slibovali," sdělil po testovacích jízdách Josef Málek, vedoucí oddělení Integrovaného záchranného systému a služeb libereckých hasičů.

„Kabina osádky je uzpůsobená pro strojníka a velitele, prostor ložné plochy je vybaven k sezení dvaceti evakuovaných osob. Podvozková část má tři hnací nápravy vybavené uzávěrkami nápravových a mezinápravového diferenciálu s uspořádáním náprav 6x6.1. Vozidlo má poloautomatický systém řazení převodových stupňů, s elektronickým řízením volby převodových stupňů Norgren," vyjmenovala vlastnosti vozu mluvčí HZS Libereckého kraje Zdenka Štrauchová.

Nový vůz může také vyprošťovat další vozidla. V předním nárazníku jsou dvě hubice určené k vyprošťování, případně uchycení elektrického navijáku.

Hubice jsou dimenzovány na statické zatížení v přímém směru 23 tun. Hydraulický naviják je umístěn v rámu auta pod valníkovou plošinou, s předním i zadním tahem lana. Maximální tažná síla navijáku je 9 060 kilogramů.

„Hasiči také v jízdách testovali brodivost. Vůz je konstruován pro brodění v klidné vodě o hloubce minimálně 1,1 metru. V terénu to však může být až 1, 5 metru. Pro překonání překážky je možné nastavit světlou výšku vozu, což ovlivňuje další výškové kóty auta, které jsou na tom závislé. Všechny parametry si v Dolánkách hasiči vyzkoušeli," doplnila Zdenka Štrauchová.

Skoro pět milionů

Nová Tatra přišla na 4 miliony 756 tisíc korun. Stejnou obdrželi i hasiči v dalších dvanácti krajích v rámci projektu Zvýšení akceschopnosti Hasičského záchranného sboru pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách.