Svůj zápal pro elektrifikaci nedávno značka Volvo představila na svém nejmenším modelu EX30, který vzbudil ohromný ohlas. Teď tu máme pro změnu model největší - sedmimístné rodinné SUV s názvem EX90. Do modelové řady přichází coby nástupce oblíbené XC90, ještě nějakou dobu se však obě auta budou prodávat souběžně.

EX90, na niž jsme si počkali rok a půl od prvního představení, je nyní konečně fyzicky v Česku a během slavnostního odhalení v působivých prostorách odsvěceného kostela sv. Anny v Praze jsme si ho mohli důkladně prohlédnout a osahat. Na co se můžeme těšit?

Bezpečnost na prvním místě

„Nejbezpečnější Volvo všech dob a možná nejbezpečnější auto vůbec.“ Takovými slovy uvedl novinku generální ředitel Volvo Car ČR Alican Emiroğlu.

Díky nejnovějším vnějším a vnitřním senzorickým technologiím bude Volvo EX90 chránit své cestující neviditelným ochranným štítem. Jeho nejvýznamnější součástí je laserový senzor LiDAR, laserový radar s mimořádně dlouhým dosahem - až 250 metrů, a to ve dne i v noci. Doplňují ho kamery, radary a ultrazvuková čidla, celkový počet senzorů je 33.

S analýzou obrovského množství takto sesbíraných dat pomáhá umělá inteligence. Výhodou těchto technologií je fakt, že na rozdíl od řidiče ani na okamžik nepoleví v pozornosti a rovněž jejich reakční čas je oproti člověku podstatně rychlejší.

Neviditelný ochranný štít funguje také uvnitř vozu. Senzory a kamery jsou schopny rozpoznat a změřit míru koncentrace lidského pohledu, čímž dokáží zjistit nesoustředěnost či únavu řidiče. Nejprve ho upozorní jemně, posléze důrazněji, a pokud se nedostaví reakce, auto bezpečně zastaví a dokáže přivolat pomoc.

Nejlepší Volvo všech dob - elektrické EX90 v Česku:

| Video: Youtube

Pohodlí na palubě nového Volva

Do kabiny Volva EX90 se může usadit až sedm cestujících, i když třetí řada je vhodná spíš pro děti. K tomu se přidává velkorysý kufr a schránka pod přední kapotou, do níž pohodlně uložíte kabeláž a ještě pár drobností.

Precizně zpracovaný interiér se nese v duchu skandinávského minimalismu a každá minuta strávená k měkoučkých sedačkách bude potěšením.

Obzvláštní pozornost věnovali inženýři Volva odhlučnění kabiny - díky speciální pěně pohlcující hluk slibuje EX90 o polovinu nižší hlučnost než XC90. Ještě více tak vynikne zvuk prémiového audiosystému Bowers & Wilkins s 25 reproduktory a souhrnným výkonem 1610 W.

O pohodlí při jízdě se stará vzduchové odpružení, o teplotní komfort zase čtyřzónová klimatizace s čističkou vzduchu.

close info Zdroj: se svolením Volvo Car ČR zoom_in Ovládací prvky budou povědomé všem, kteří mají zkušenost s jinými moderními Volvy.

Volvo EX90 - výkon a dojezd

Volvo EX90 se u nás bude prodávat ve třech čistě elektrických výkonových variantách a ve třech výbavách. Standard tvoří základní výbava Core, následuje Plus, na vrcholu stojí výbava Ultra. Standardem všech vozů budou asistenční a bezpečnostní systémy se senzorem LiDAR, panoramatická střecha, tepelné čerpadlo, 11kW palubní nabíječka i adaptivní tempomat.

Základní motorizaci představuje Single Motor o výkonu 205 kW (279 koní) a točivém momentu 490 newtonmetrů. Pohon všech kol budek mání ve verzi Twin Motor s výkonem 300 kW (408 koní) a točivým momentem 770 newtonmetrů a Twin Motor Performance s 380 kW (517 k) a 910 newtonmetry. Poslední jmenovaná verze je vůbec nejsilnějším sériovým Volvem, jaké kdy bylo vyrobeno, a z nuly na sto zrychlí za 4,9 vteřiny.

Všechny varianty dostanou vysokonapěťový akumulátor s využitelnou kapacitou 104 kWh a nabíjecím výkonem 250 kW. Udávaný dojezd činí dle standardu WLTP až 600 kilometrů.

S ohledem na životní prostředí

Svým důrazem na udržitelnost a ekologii je značka Volvo známa již mnoho let. Pokud jde o použité materiály, Volvo EX90 obsahuje přibližně 15 % recyklované oceli, 25 % recyklovaného hliníku a také 48 kilogramů recyklovaných plastů a materiálů biologického původu. To však zdaleka není všechno.

Automobilka snižuje svou uhlíkovou stopu například i využitím paliva z obnovitelných zdrojů při dopravě automobilů z továren k zákazníkům, dalším předmětem zájmu je recyklace a opětovné využití baterií jako úložiště energie. Nové technologie umožňují nejen delší životnost baterií, ale také možnost jejich snadnějších oprav při lokálním poškození.

Cenovka nové EX90 sice není v žádném případě lidová, podařilo se ji však udržet přibližně na úrovni současného modelu XC90. Základní jednomotorová verze s pohonem zadní nápravy (v nabídce se objeví s mírným zpožděním) začíná na částce 2 104 900 Kč, slabší čtyřkolka startuje na 2 319 900 korun a Twin Motor Performance stojí 2 449 900 Kč ve výbavě Core až po 2 709 900 Kč ve výbavě Ultra. Vzhledem k ostatním prémiovým vozům podobné třídy si tak novinka zachovává solidní konkurenceschopnost.