Slovenská strela je největším lákadlem celého víkendového setkání. Na pražském hlavním nádraží si vůz mohli zájemci prohlédnout v pátek 8. října, než se vydal na Rakovnicko.

Motorové vozy řady M 290.0 vyrobila kopřivnická Tatra v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v počtu dvou kusů. „Na vozech byl unikátní nejen design karosérie a interiéru, ale především elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho patentovanému systému se vozidlo rozjíždí na elektrický pohon a při dosažení rychlosti 82 km/h se automaticky přepne na čistě mechanický, který je ve vyšších rychlostech účinnější. Oba motorové vozy jezdily v běžném provozu rychlostí až 130 km/h, při zkouškách dosáhly rychlosti 148 km/h,“ píše se na webových stránkách slovenska-strela.cz.

Lanovka na Petřín.
Lanovou dráhu na Petřín čeká podzimní revize, lidé budou muset do kopce pěšky

Do pravidelného provozu zařadily ČSD oba vyrobené vozy 13. července 1936. Přiděleny byly do výtopny a domovské stanice Bratislava a jezdily na motorovém rychlíku „Slovenská strela“ Bratislava – Brno – Praha. Dosahovaly průměrné cestovní rychlosti 92 km/h (parní vlaky v té době průměrně 68 km/h), přičemž spoje byly poprvé v historii ČSD povinně místenkové. Jízdní doba byla 4 hodin a 20 minut včetně tříminutové zastávky v Brně.

Za války byly vozy odstaveny kvůli nedostatku benzinu a vyjížděly jen sporadicky jednou až dvakrát měsíčně k udržení technické způsobilosti. „Po druhé světové válce sloužily dále, zajímavé je jejich nasazení na vlacích spojujících Prahu s Norimberkem po dobu trvání Norimberského procesu s válečnými zločinci, kam vozily naše zástupce,“ uvádí se na stránkách slovenska-strela.cz. Jeden vůz byl vyřazen v roce 1953 a po požáru zlikvidován. Druhý byl vyřazen v roce 1960 a ve stejném roce došlo k jeho předání podnikovému muzeu Tatra v Kopřivnici.