Na konci prvního čtvrtletí bylo u nás podle údajů Svazu dovozců automobilů registrováno celkem 8 610 668 vozidel, z toho 6 330 143 osobních automobilů, přes jeden a čtvrt milionu motocyklů, téměř 613 tisíc lehkých užitkových vozidel, skoro 189 tisíc nákladních automobilů a přes dvě stě tisíc traktorů a zemědělských strojů.

Za posledních dvanáct měsíců podle stejných dat přibylo na našich cestách přes 163 tisíc osobních aut, skoro 14 tisíc lehkých užitkových vozidel, více než třináct set nákladních automobilů nebo osm set autobusů.

Nových aut se prodává méně

Prodej nových osobních aut přitom v Česku dál klesá. Za prvních pět měsíců letošního roku bylo u nás zaregistrováno 80 178 nových osobních aut, což je o více než jedenáct procent méně než v o rok dříve. Příčinou poklesu je podle odborníků především snížení produkce většiny automobilek, kterým chybějí některé díly, hlavně čipy.

V Muzeu amerických historických automobilů JK Classics v Lužné u Rakovníka si přijdou na své milovníci klasických "amerik" z druhé poloviny minulého století.
Americkým legendám vévodí Cadillac. Jeden zdědil i Klement Gottwald

„Nadále se projevují delší dodací lhůty, kdy řada značek naplňuje poptávku zákazníků jen z části. Za prvních pět měsíců letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 11,15 procenta nižší než v minulém roce a téměř o čtvrtinu nižší než v předcovidovém roce 2019,“ uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Škodovka vede

Nejprodávanější značkou, co se týče nových aut, u nás nadále zůstává Škoda. Za prvních pět měsíců přibylo 26 275 nově registrovaných aut této značky. Na druhém místě je s odstupem Hyundai (8091 vozů), třetí pak Volkswagen (6298 aut).

Roste naopak počet vozů s alternativním pohonem. Oproti loňsku vzrostl tento segment o 37,5 procenta, přičemž nově registrovaných elektromobilů přibylo o třetinu.

Čím dál víc lidí také dává přednost motocyklům, jejichž prodeje vzrostly meziročně o 24 procent a oproti předcovidovému roku 2019 dokonce o 36 procent. Mezi motocyklisty vedou co do oblíbenosti značky Honda, následují CF Moto, Yamaha, Piaggio a BMW.

Aut z dovozu přibývá

Neustále také roste počet aut z dovozu. Meziročně jich přibylo skoro patnáct procent, což dělá celkově 74 tisíce kusů. V samotném květnu ovšem dovoz mírně propadl. Průměrné stáří dovezených vozů je 10,6 roku a je stejné jako loni. Ze zahraničí k nám putují nejčastěji ojeté vozy Škoda, následované Volkswageny, Fordy a trojicí prémiových německých automobilek BMW, Mercedes a Audi.

Agresivní řidič - Ilustrační foto
Za problikávání aut či sprostá gesta ať je vyšší trest, navrhují experti

Ferrari i Trabanty

Zajímavostí je, že Češi si letos už nechali dovést téměř padesátku sporťáků Maserati a stejný počet Ferrari, čtrnáct luxusních vozů Rolls-Royce nebo dvacet Cadillaců. Ve statistikách se ale objevilo rovněž dvanáct dovezených Trabantů.

Průměrné stáří auta: skoro šestnáct let

Vozový park v České republice neustále stárne. Průměrný věk osobních aut se loni zvýšil o více než tři měsíce na 15,65 roku. Český vozový park tak patří k nejstarším v Evropě. Důvodem je jednak málo vyřazovaných vozidel a také vysoký průměrný věk individuálně dovezených ojetin.

Podle porovnání, které zveřejnila Evropská asociace výrobců automobilů ASEA, jezdí starší auta už jenom v Litvě, Rumunsku, Řecku a Estonsku. Sousední Slovensko má vozový park přesně o rok mladší než Česká republika. Evropský průměr je 11,8 roku. Nejmladší auta jezdí v Lucembursku, a to jak osobní, tak nákladní.