Milan Cais po více než pěti letech přichází se samostatnou výstavou, kde výtvarno není myšlenkově navázáno na hudební inspiraci, která tohoto multimediálního umělce provází od počátku jeho vizuální tvorby a byla doposud nedílnou součástí jeho uměleckého vyjádření. Na výstavě v Galerii UFFO se Milan Cais představí jako vyzrálý tvůrce, který se zabývá hlubšími tématy a nutí nás jít pod povrch interpretace vystavených děl. Vernisáž se bude konat ve středu 30. listopadu v 19 hodin, poté bude následovat koncert kapely Tata Bojs, na který jsou vstupenky stále v prodeji.

Autor se zapsal do obecného povědomí především jako zpěvák, bubeník, textař, skladatel a scénograf skupiny Tata Bojs, kterou založil společně s Mardošou, vlastním jménem Markem Huňátem, v roce 1988. Milan Cais je také vynikajícím výtvarníkem, jeho dílo není třeba žánrově dělit mezi hudbu a vizuální umění, vytváří jednolitý živý organismus. Umělec vždy usiloval propojit obě oblasti, hudbu vnímal přes obrazy a obrazy přes hudbu. V roce 1999 absolvoval pražskou AVU, studoval v sochařských ateliérech Huga Demartiniho, Jindřicha Zeithammela a v ateliéru vizuální komunikace Jiřího Davida.

„Výtvarná tvorba Milana Caise má multimediální zaměření, kromě malby a kresby umělec pracuje v oborech sochy, instalace, performance, videa či animace," představuje umělce kurátorka Galerie UFFO Paulina Skavova. Dveře jsou vnímány jako znak životní volby, která nutně vede k různorodým emocím a prvotní překvapení se může rychle změnit v radost, rozčarování nebo i bolest. „Milan Cais si bytostně uvědomuje tíhu rozhodovacího procesu a interpretuje ji nejen jako zápas s vlastním egem. Čím jsme starší, tím větší mají naše volby dopad a stále častěji nás při nich provázejí pochybnosti ovlivněné dosavadními zkušenostmi," přibližuje tvorbu kurátor Galerie Obecního domu v Opavě Jan Kunze. Ve všech svých nových dílech jde Cais na hranu. Přímo se dotýká témat citovosti, fyzična i racionality, které se vzájemně proplétají, protože existují společně a nelze je oddělit.

(njt)