Ty jim zde připravila nová kastelánka Andrea Jurášová v podání pražských umělců, Gabriely Filippi, Ernesta Čekana, Filipa Sychry a s doprovodem hudebního skladatele Zdeňka Zahradníka. „Přátelé si mě s humorem dobírali, že jsem prakticky na Máchovi vystudoval,“ řekl Deníku Zahradník. V roce 1954 zkomponoval na motivy Máje smyčcový kvartet, ale od zkoušek na AMU do oboru kompozice jej chtěli vyhodit.

Zastal se jej prý jediný profesor Bořkovec. „Ten člověk ze skladby neumí nic, ale podívejte se, co přinesl!“, řekl prý všem. Zahradník zůstal, později úspěšně vytvořil na stejný motiv i symfonické obrazy. Když profesně a umělecky dozrál, napsal v roce 1962 znovu současný hudební doprovod k melodramu Máj.

„Je to vlastně jen strohé podbarvení Máchových veršů v podání smyčcového kvarteta s harfou a klavírem, velmi decentně pojaté opakování základního motivu, protože Máchovo drama ani více hudby nepotřebuje,“ podotkl skromně známý umělec, který po celou dobu režíroval elektronickou nahrávku.

Zatímco hrdliččin hlas v korunách stromů neumlkal ani po skončení produkce, umělci přijímali srdečné díky nadšeného publika i mnoha přátel, kteří se za nimi vypravili ze širokého okolí. Zahradník společně s vedením hradu musel všem slíbit, že jubilejní, desáté vystoupení, se bude konat opět na nádvoří hradu Valdštejna.

Otakar Grund