Mezi takovými je i kapela Narajama z Kyjova, která potěší posluchače koncertem 14. března v Národním domě. Kapela hraje ve složení: Bohdana Menšíková - zpěv, cimbál; Petr Goldmann – bicí; Roman Kouřil – kytara; Igor Judas – basové kytary; Milan Bílovský – zpěv, klávesové nástroje, perkuse; Radek Klíč – perkuse. O muzikantech i hudbě, kterou produkují, jsme hovořili s basovým kytaristou Igorem Judasem

Jak a kdy skupina vznikla a proč se jmenuje Narajama?
“Příběh názvu kapely sahá do minulosti, zhruba půlky osmdesátých let, kdy v kinech v rámci artových promítání dávali ´neběžné nářezy´ a našeho bubeníka zaujal film Balada o Narajamě natolik, že později, když přišlo na pojmenování kapely tak s názvem Narajama vyrukoval. Já film nikdy neviděl, ač jsem si jej koupil na DVD a již několik dlouhých let čekám na vhodnou náladu si tu depku pustit. Narajama vznikla koncem léta roku 1991. První zkouška ve složení Petr Goldmann - bicí, Igor Judas - basová kytara a Petr Walos - kytara, se odehrála v tehdy vznikajícím studiu Shaark v Kyjově. V tomto seskupení jsme nahráli v roce 1993 v brněnském studiu Audio Line první album s názvem Webs. Krátce na to opustili kapelu Petr Walos a Michal Mihal. Album doposud oficiálně nevyšlo a vzhledem k osobitosti zmíněných hudebníků se k němu zbylí členové již nikdy nevrátili. Skupinu následně doplnili Roman Kouřil – kytara, Bohdana Petrů – cimbál, Milan Lovec Bílovský – vokál. V roce 1996 vyšlo u Indies Records album Vytancuj chmury. O rok později u stejného vydavatelství vychází další album V tom víně je nalháno.”

Igor JudasZdroj: Archiv kapelyNarajama byla v 90. letech celkem populární, vystupovala například ve společnosti Dunaje a dalších, má z té doby na kontě i zahraniční koncerty. Vydala v rychlém sledu dvě zmíněná skvělá a osobitá alba. Co se potom stalo, že se "vytratila"? A jak došlo k jejímu obnovení?
“Koncem roku 1999 Narajama počtvrté otevřela brány studia, aby nahrála své čtvrté album s názvem 3'mej, které nese stopy určité zádumčivosti či nostalgie, snad z důvodu předchozího odchodu Bohdany. Ta se na nahrávání alba již nepodílela a cimbál byl nahrazen klávesami v podání Lovce. V roce 2000, po neúspěšném pokusu album vydat a unavena sama sebou a manažerováním sama sebe v osobě bubeníka, vyhlásila Narajama kratší pauzu, která se protáhla na dlouhých 11 let. Během té doby se Lovec a pár dalších muzikantů pustili do projektu Narajama revisited. Působili v Praze, oprášili část repertoáru Narajamy a hráli i na několika festivalech včetně jednoho malého v Kyjově. Tam jsem si ve dvou skladbách zahostoval i já. Patrně nakopnutý atmosférou a také abstinenčními příznaky jsem rozjel dlouhé a sofistikované vyjednávání se všemi v tu dobu hibernujícími členy o možném comebacku. S využitím lsti, že půjde pouze o přípravu a realizaci několika koncertů a nic víc, nakonec všichni souhlasili a kapela začala zkoušet. Lest vyšla. Narajama v euforii začala natáčet improvizace ve zkušebně, které později posloužily jako podklady pro nové album Convergere.”

Kolik jste zatím oficiálně vydali alb? Můžete je postupně charakterizovat?
“V roce 1993 jsme pracovali na zmíněném albu Webs, což byl mix vlivů rockových kapel nesoucích prvky Led Zeppelin, Rush i Grunge. Album však dosud nebylo vydáno. O tři roky později vzniklo poměrně divoké album Vytancuj chmury, které s příchodem cimbálu představuje počátek cesty osobitějším směrem. Začínají se v něm objevovat prvky z místní lidové hudby. V roce 1997 jsme vydali další desku, V tom víně je nalháno, kde pokračujeme v trendu alba předchozího, jen skladby se prodloužily. Rok 2011 předznamenal vznik alba 3´mej, v němž cimbál nahradily klávesy a muzika dostala temnější ráz. V roce 2014 přišla Narajama s albem Convergere, které se dá zřejmě se vším všudy zařadit do kategorie world music. Loni spatřilo světlo světa poslední naše album - Concurrere. Jde o pestré album fusion music, které snad nenudí a nebudí dojem nekompaktnosti.”

Skoro každý, kdo poslouchá skladby z posledně jmenovaného alba, okamžitě zpozorní a se zatajeným dechem se neustále k poslechu vrací. Pokaždé na něm totiž nachází něco nového. Je možné hudbu Narajamy nějak žánrově zařadit?
”Každý člen kapely má ve své oblíbené diskografii veliký hudební záběr, mnohdy sahající od AC/DC přes nejen místní lidovou hudbu a Franka Zappu, až k Steve Reichovi a s hromadou všeho mezi tím. Tvoříme, vyrůstajíce v prostředí hudby Moravského Slovácka, ovlivněni muzikou celého světa. Nikdy jsme se nesnažili pasovat svou tvorbu do konkrétní škatulky a chceme, aby naši posluchači byli připraveni na pestrost a překvapení. Nechť je tedy žánrově zařazena posluchači.”

Jakým způsobem vaše skladby vznikají?
”Většina z nich je založena na improvizacích ze zkoušek nahraných na telefonu. Někdy se konečná verze skladby vzdálí od původní improvizace až tak, že ji ani nadále moc nepřipomíná a vznikne tak úplně nová verze. Jindy jsou z původní až 14timinutové improvizace vytaženy nosné prvky a přechodní mosty mezi jednotlivými segmenty. Ty dále tříbíme a vzniká kompozice, která, ač ve zkrácené podobě, původní verzi připomíná značně. Skladby, ve kterých slyšíme lidové texty, vznikly částečně na pozadí cimbálu, nicméně v dalších instrumentálních pasážích se cimbál mnohdy vkomponovává. Jiné skladby vznikaly na bázi improvizací jen torza kapely a další nástroje se v konečné verzi nevyskytují, jako například ve skladbě Rozséváš.”

Žijete a působíte v Kyjově, Morava je v dílech kapely silně slyšet a nejen kvůli neobvyklým aranžím s cimbálem. Mohou se Trutnované 14. března těšit, že zahrajete většinu skladeb z nového alba na Jazzinci?
”Koncert bude tvořen z části skladbami z nového alba a mixem z alb předchozích.”

Kde Narajama hlavně vystupuje a kam se kromě Trutnova letos s novým albem chystá?
“Nahrávání alba Concurrere se časově docela protáhlo, na více než rok, a my jsme celou tu dobu v podstatě nevystupovali. Po vydání alba jsme si zahráli dvakrát v Brně a jednou v Kyjově. Před námi je zatím potvrzených zhruba pět dalších koncertů v průběhu roku a snad se přidají další. Z toho plyne, že vlastně živě až tak moc, bohužel, nevystupujeme.”

Redakce děkuje za zprostředkování rozhovoru Pepovi Lábusovi.