„Jedná se o společenskou akci, při níž se lidé sejdou, pohovoří, poslechnou si muziku a hlavně majitelé historických kol v dobových kostýmech absolvují spanilou jízdu na okruhu kolem obce,“ řekl starosta Všeně Ivan František Herbst.

První ročník Haškovy velocipiády uspořádal na státní svátek 8. května roku 2001, na 20. výročí Haškovy smrti, Cyklistický klub Všeň. Od té doby se sraz na počest výrobce kol Otakara Haška koná každoročně ve stejný den. „Stejná je i trasa spanilé jízdy,“ podotkl starosta. Zhruba osmikilometrový okruh začíná v areálu Kopanina ve Všeni, odtud cyklisté jedou přes obec do Ždáru, Doubravy a přes Ploukonice a Mokrý zpět na Kopaninu. Jízdy se každoročně účastní téměř stovka cyklistů.

Strojník Hašek

Otakar Hašek se narodil v červnu roku 1906 v rodině všeňského statkáře. Jak bývalo tehdy zvykem, počítalo se, že převezme hospodářství po otci. Jenže malého Otíka víc než práce na poli a ve stájích zajímaly různé mechanizmy a kolečka.

Rodina ho nechtěla nutit do hospodaření násilím. Poslali ho na řemeslo: mladý Hašek se měl vyučit řezníkem. Jenže to pro něj bylo stejně nepředstavitelné jako sedlačení. Nesnášel krev a zabít živé zvíře se mu příčilo.

Mladému muži nakonec pomohlo neštěstí. Kvůli těžkému úrazu s trvalými následky byl s řezničinou amen. Otakar Hašek si našel práci v turnovské firmě Čejka, která vyráběla a opravovala jízdní kola. Tady se mladík konečně našel. Nejen že se technickému řemeslu velmi rychle učil, ale postupně začal vymýšlet zlepšováky a zdokonaloval zavedené výrobní postupy. Když nasbíral dostatek zkušeností a řemeslného fortelu, otevřel si ve Všeni vlastní podnik: první prodejnu a dílnu na výrobu jízdních kol. Díky jeho zručnosti za ním místní lidé chodili s kde čím, takže „strojník Hašek“ opravoval nejen bicykly, ale také hodinky, šicí stroje a dokonce i boty. S nástupem motorů svou živnost rozšířil i o opravárenství motocyklů a automobilů. Dokonce si jako první ve Všeni pořídil automobil, kterým spoluobčany rozvážel po okolních veselkách, pohřbech, křtinách či nočních porodech. Naučil se také pilotovat letadlo a pořádal vyhlídkové lety pro turisty.

Rozvoji jeho živnosti udělal konec nástup komunistů k moci v roce 1948. Otakar Hašek se nadále živil jako profesionální řidič. Když roku 1981 zemřel, na pohřeb mu přišla celá obec.

Libor Jakubec