„Někteří účastníci už se účastnili podobných bubenických workshopů jinde, mají tedy různé zkušenosti. Jiní jsou zde poprvé, takže musíme začít od začátku. Ale to nevadí. Všichni se přijeli odreagovat od běžných starostí, naučit se vniknout do rytmů a vyzkoušet si bubnování. Naučí se též základní taneční kroky. Je zde uvolněná atmosféra,“ předeslal lektor, který vyučuje v Taneční škole Janáčkovy konzervatoře v Ostravě.

K bubnování ho přivedl jeden brněnský koncert už v roce 1999. Dostal kontakty na pořádané týdenní workshopy v Orlických horách, kam dojížděli proslulí němečtí lektoři. „Přijel jsem tam a vůbec netušil, co mě čeká. Ale byl jsem unešen a od roku 2000 se tomu věnuji,“ prozradil svou cestu k muzice lektor.

V sobotu dopoledne se příležitostní žáci hry na buben, kterých se do Krkonoš sjelo zhruba patnáct různého věku, učili nejdřív basový úder. „Ten je nejméně obtížný. Ale přejdeme i ke složitějším úderům. Z kombinací tří tónů pak vyzkoušíme základní doprovody. Každý sólista disponuje různými variacemi tónů,“ upozornil Pavel Nowak. Sám se aktivně věnuje studiu hry na djembe a má rád lidovou hudbu národa Mandeng.

„Není to jen hraní na nástroje. Jejich společenské rituály jsou spojené se zpěvem a tancem. Snažím se tady vše, co jsem během svých zkušeností načerpal, lidem předat. Včetně toho, jak Afričané vnímají rytmus a jak žijí. Vysvětluji, proč se ta muzika hraje takto a proč na takové nástroje,“ vysvětlil Nowak. Studoval v Guinei a Mali u různých mistrů a hraje se skupinami Tubabu a Camara. Znají ho i účastníci oblíbeného kurzu afrických tanců, které každoročně v Horním Maršově během léta vyučuje Natasaha Noack. Společně s dalšími bubeníky její kurzy rytmicky na bubny doprovází.