Každou sobotu vložíme do stránek s fotografiemi hlasovací kupon se jmény novorozenců s pořadovým číslem, hlasy budeme sbírat a na konci měsíce je sečteme, tak jako dosud. V kuponu zaškrtněte pouze jeden řádek – váš tip na vítěze. Vyplněné originály zasílejte na adresu redakce: Krkonošský deník, Bulharská 140, 541 01 Trutnov. Miminko měsíce získá karton plen Huggies a balíček plenek Little Swimmers (Plaváčků) od firmy Kimberly-Clark Jaroměř.

Paralelně s tímto hlasováním probíhá i anketa na www.krkonosskydenik.cz o miminko měsíce. U fotogalerie miminek z příslušného týdne najdete vždy anketu, v níž dají čtenáři hlas tomu „svému" děťátku.

Kvůli technickým problémům se vracíme k původnímu systému hlasování. Od února je tak možné poslat z jedné IP adresy pouze jeden hlas za hodinu. K tomuto systému se vracíme i přesto, že někteří čtenáři mají sdílené internetové připojení například s dalšími nájemníky v bytovém či panelovém domě a pokud bude hlasovat některý z jejich sousedů, budou moci dát svůj hlas právě až po uplynutí 60 minut. Hlasování bez omezení IP adresy není technicky možné.

Hlasování na internetu pro příslušný týden potrvá od sobotního poledne do následujícího pátku do 12 hodin, tedy 6 dní. Na konci měsíce vybereme ze všech webových anket miminko s nejvyšším počtem hlasů, které obdrží slevový kupon na kurz plavání batolat a kojenců s rodiči, jenž do soutěže věnovala Tělovýchovná jednota Loko Trutnov (www.lokotrutnov.cz).

Jak začít u malého dítěte s výukou cizího jazyka

Je skutečně mateřský jazyk tak důležitý? Jak brzy začít dítě seznamovat s dalšími jazyky a jak je to s výchovou v dvojjazyčné rodině? Dětský psycholog Jaroslav Šturma má jasno: „Nejdřív má dítě vyrůst z kořenů, ze kterých pochází. Pak už se dá roubovat leccos. Moje doporučení by bylo nejprve dítě vést v jazyce vztahu, kterým je utvářeno. Další jazyk by měl tento první pouze postupně dotvořit," radí doktor Šturma.

To by se mělo dít pokud možno tak, aby dítě mělo s novým jazykem spojeno něco příjemného, nějaký citový zážitek. Paměť i motivace jsou na city vázány a proto, když se mu bude písnička nebo pohádka líbit a bude podána někým, koho má dítě rádo, bude si to o to snadněji pamatovat.

Cizí jazyk ve školce? Opatrně!

Jazyková „výuka" ve školce je téma, u kterého bychom měli být velice opatrní, upozorňuje Jaroslav Šturma. „Žádná výuka není pro předškolní děti ještě vhodná. Pokud se má jazyk dětem v tomto věku nějakým způsobem představit, pak formou hry, písničky, říkadel…"
• Dítě by se ve školce mělo s jazykem seznamovat co nejpřirozeněji tak, aby si toho ani nevšimlo.
• Určitě by se nemělo učit slovíčka nebo mít „lekce" cizího jazyka.
• Mělo by to být co nejpodobnější jako doma, přes písničku, pohádku… to je vlk – it´s a wolf.

Dětem bychom neměli dělat školu dřív, než má být. Cizí slova by měla vzbudit zvídavost v podobě hry jako doplněk běžné činnosti. V předškolním věku by se děti neměly nic „učit". Toho si užijí dost později.

Pamatujme si, že opravdu důležité je, aby se malé dítě k cizímu jazyku dostalo přes někoho, kdo k němu má vztah a kdo je rodilý mluvčí. Tehdy je to přirozené.

Dobrá školka je, když…

Ve školkách by se neměla uplatňovat řízená, kolektivní výchova. Je mnoho daleko důležitějších věcí, které si děti v tomto věku potřebují osvojit: vzájemná komunikace, hra, spolupráce při hře, dovednosti kolem sebeobsluhy, rozvoj motoriky, vnímání, rozvoj mateřštiny, výslovnosti…

„Ve čtyřech letech ještě není ustálená ani výslovnost mateřštiny – děti ještě takzvaně patlají. Nemá proto smysl je zatěžovat dalším jazykem, aniž by to vycházelo z přirozenosti mluvčího a jeho vztahu k dítěti. To je opravdu klíčové," připomíná psycholog. Existují ale i výjimky. Ocitne-li se dítě v zahraniční školce nebo cizinec v české školce, kde paní učitelka i ostatní děti hovoří jiným jazykem, je to přirozená situace, se kterou si dítě poradí podle svých schopností nebo zralosti. Podobné to může být s učitelkou – rodilou mluvčí v české školce.

Tip Babywebu:
Dítě by nemělo mít pocit, že se něco učí, nemělo by si pokud možno ani uvědomovat, že je to zrovna jiný jazyk, kterým mluví. Vše by mělo být co nejméně nucené. Zároveň je důležité dítě nepřetěžovat, dát mu svobodu a oddych, když potřebuje.