Podle něho inspekce eviduje zvýšený počet nehod na železnici i v jiných regionech. „V lednu a v únoru vlaky srazily v České republice 37 osob, nichž 28 zahynulo a devět utrpělo zranění. Ve srovnání s loňským rokem se počet sražených lidí zvýšil o 28 procent, když usmrcených je o tři více, u zraněných stoupl počet o pět,“ upřesnil Kučera.

V Pardubickém a Královéhradeckém kraji letos vlaky usmrtily na kolejích čtyři chodce, zatímco vloni k takové tragédii vůbec nedošlo. První letošní oběť si vyžádala 3. ledna srážka v Hradci Králové na Slezském Předměstí. Tragicky skončily i nehody na trati v Pardubicích–Závodiště, dále na pardubickém hlavním nádraží a poslední se stala 18. února na železnici mezi Svitavami a Březovou nad Svitavou.

Alarmující je i statistika nehod na železničních přejezdech. V České republice bylo na těchto místech zaznamenáno letos již 67 střetů vlaku s uživatelem pozemní komunikace, před rokem jen 37 nehod. Počet usmrcených se meziročně zvýšil ze čtyř na jedenáct, u zraněných vzrostl z deseti na jednadvacet.

Řidiči – postrach přejezdů

Drážní inspekce ČR eviduje za leden a únor osm havárií na železničních přejezdech. Čtyři z nich skončily tragicky: v lednu se tak stalo u Chrasti na Chrudimsku, ve Chvaleticích na Pardubicku a v Újezdu u Chocně. K poslední tragédii na železničním přejezdu ve východních Čechách došlo 7. února mezi Kostelcem nad Orlicí a Častolovicemi.

„Drtivou většinu nehod na železničních přejezdech nadále způsobují účastníci silničního provozu, zejména řidiči motorových vozidel, ale i cyklisté a chodci. Jen u zlomku havárií se dá hovořit o pochybení na straně železnice. V uplynulých pěti letech byla její vina prokázána ve 12 případech, což představuje devět desetin procenta z celkového počtu nehod,“ řekl mluvčí Drážní inspekce ČR Jan Kučera.