Pár ve středním věku se na kole projíždí po lesní cestě. Ale pozor, je tu prudké klesání, po dešti je navíc kluzko. Ženě ujíždí zadní kolo a padá na tvrdou zem. Karambol končí naštěstí jen odřeninami. Podobných případů je ale v létě bezpočet. Naprostou většinu z nich lidé ani nenahlásí. Nehoda ze Sloupu v Čechách ale nahlášena byla. Tříčlenná rodina si vyrazila na výlet. V mírném klesání žena upadla a zranila se.
Manžel neváhal a rozjel se do nedalekého kempu pro pomoc. Ale co se nestalo. „Na cestě do kempu však na přímém a mírně klesajícím úseku nezvládl řízení a z kola spadl na silnici,“ popsala nehodu českolipská policejní tisková mluvčí Ivana Baláková. Pro oba nakonec přijela sanitka, ale zranění byla označena jako lehká.
Cyklisté by proto v každém případě měli dodržovat zásady bezpečné jízdy (viz. infoblok). Vytvořil je Besip. Základním poučkou je nesedat si na kolo, které není v dobrém technickém stavu. „Především je důležité mít seřízené brzdy,“ upozorňují v Besipu. Riziko kolize také snižuje, když je cyklista viděn. Cyklisté by také neměli přeceňovat síly.
„Na jaře mě vždycky chvíli trvá, než se rozjezdím a kolo si osahám, proto ze začátku nejezdím nic náročného,“ říká například Ladislav Beneš z Liberce.
I proto v létě dochází k častějším zraněním. Sváteční cyklisté neodhadnou, co si mohou dovolit, a neštěstí je na světě. Cyklista by také měl být ohleduplný a předvídavý. Otřepaná fráze zní: chovejte se k ostatním tak, jak chcete, aby se ostatní chovali k vám. Ale funguje to.
Pokud dojde ke srážce, ať už s jiným cyklistou, či s autem, je lepší volat policii. Předejde se tak případným následným nedorozuměním mezi účastníky nehody.
Luboš Vrabec