Tragédie, při které zemřeli tři spolujezdci a řidič utrpěl vážné zranění, se stala loni v červnu, kdy na osobní auto spadl na silnici na Horní Malou Úpu strom. „Zraněného 76letého řidiče vrtulník transportoval do nemocnice. Třem dalším osobám již nebylo pomoci. Na místě zemřeli dvě ženy ve věku 76 a 88 let a 15letý chlapec,“ uvedla bezprostředně po tragédii mluvčí policie Iva Kormošová.
Krkonošská tragédie se vymyká nejen následky, ale také příčinou. U ostatních nehod za ně vesměs může některý z účastníků. Nejčastěji byla na vině nepřiměřená rychlost a stále častěji je to pak nevěnování se řízení. „Nepozornosti za volantem pokradmu přibývá. Rozptýlení řidiče je daleko větší než před lety, kdy auta nebyla tak sofistikovaná. Řada věcí se ovládá přes dotykové obrazovky, což není úplně šťastné řešení a problém je komunikace přes mobilní telefony,“ připomněl hradecký odborník na bezpečnou jízdu Vít Jedlička.
Právě na nevěnování se řízení může často odkazovat popis tragických srážek. „Řidič přejel z neznámých příčin do protisměru, kde se střetl s protijedoucím nákladním vozidlem,“ je věta, kterou najdeme v popisu řady nehod i v Královéhradeckém kraji. Právě čelní srážky a nárazy do pevných překážek u silnic si vybraly hned několik lidských životů. Téměř polovina smrtelných nehod se pak stala na silnicích první třídy.
Nejbezpečnější jsou dálnice
Naopak se po letech do hradeckého kraje významněji rozšířila dálnice. Prvním rokem sloužil řidičům úsek z Hradce Králové do Jaroměře a krajskému městu pak ulevily i nové úseky D35 směrem na Moravu. „Na jedničkách je hustý provoz a jezdí se tam relativně rychle. Naopak dálnice jsou nejbezpečnější typ komunikací,“ konstatoval Jedlička.
Zajímavé je i rozdělení těch, kteří loni při nehodách přišli v regionu o život. Výrazně ubylo zabitých motorkářů. Zatímco v roce 2021 jich zahynulo 13, loni na silnicích v kraji zemřeli čtyři. V roce 2022 také zemřel jediný cyklista, rok předtím jich v regionu zemřelo pět.
„Ta čísla různě oscilují, v něčem jsou lepší, v něčem horší. U cyklistů je třeba stále se věnovat přilbám, je potřeba pracovat hlavně na mladých, aby nošení přilby pro ně bylo přirozené,“ poznamenal Jedlička, který řidiče učí defenzivní jízdě.
Poměrně častými oběťmi nehod jsou starší lidé. V Královéhradeckém kraji byla třetina ze zabitých starší šedesáti let. Jeden takový případ se stal v dubnu na Rychnovsku na silnici první třídy číslo 11. „K nehodě pravděpodobně došlo tak, že řidič osobního vozidla jedoucí od Vamberku po projetí levotočivé zatáčky přejel z dosud nezjištěných příčin do protisměru, kde se čelně střetl s protijedoucím nákladním vozidlem,“ popsala Kormošová nehodu, při které zemřel 79letý řidič a jeho o dva roky mladší spolujezdkyně.
V minulém roce také zemřeli na silnicích kraje čtyři chodci. Dva přímo na přechodech a dva muže pak srazil v srpnu v Adršpachu recidivista, který měl zákaz řízení. Od nehody ujel a policisté tak u něj nemohli udělat zkoušku na alkohol. „Jeden z mužů svým zraněním na místě podlehl, druhý zemřel při leteckém transportu do nemocnice,“ uvedla za náchodské policisty Lucie Konečná.
Méně mrtvých na silnicích napočítali policejní statistici v celé zemi. Celkem zemřelo v Česku loni 454 lidí, což je o 16 méně než předcházející rok.
Počet mrtvých na silnicích hradeckého kraje
Zdroj: Policie ČR
2022 31
2021 38
2020 25
2019 48
2018 18
2017 24
2016 33