V Česku vyjíždí dopravní policie k nehodě každých 7 minut. To je asi 75 tisíc kolizí za rok. „Ze statistiky našeho dopravního inspektorátu je zřejmé, že každý měsíc se jedná až z jedné třetiny o výjezdy na neznámého pachatele. Tak vysoké procento řidičů od nehody ujede," říká mluvčí semilské policie, Petr Kmínek.

Za pravdu mu dává i kolega z okresu Trutnov. „Mnozí řidiči se chovají stejně i tady. Je to vždy o slušnosti daného člověka, zda se k nehodě, byť drobné, bude hlásit," dodává Udo Ertner.

Své o tom ví třeba Zdeňka Kousalová. „Zaparkoval jsem před obchodem ve Vrchlabí a po návratu byly na autě ve výšce nákupního vozíku rýhy. Měla jsem poškrábanou část zadních dveří a levý blatník. Samozřejmě, nikdo se k tomu neznal." A podobně dopadla v krajském městě Michaela Straková z Malých Svatoňovic. „Nechala jsem auto před Atriem, tam mi někdo sedřel celý levý blatník. Řidič zřejmě vyjížděl z parkoviště a nedával pozor. Opravu jsem musela zaplatit sama."

Pár střípků…

Ne vždy ale ujde viník trestu. Na parkoviště u Lidlu v Semilech byli přivoláni policisté z dopravního inspektorátu, protože na Škodě Fabia kdosi pochroumal zadní část. S odhadnutou škodou asi 30 tisíc korun. „Na zemi zbylo jen pár střípků. Policisté provedli obvyklé úkony a zajistili stopy. Večer jeden z nich složil zajištěné střepy jako puzzle a slepil tak kryt levého předního blinkru. Po delším pátrání na internetu zjistil, že je od automobilu Hyundai Lantra II rok výroby 1995 – 2000. Mezi stopami byl i úlomek laku tmavé červené metalízy. Z centrální evidence pak přišly údaje k 1970 vozidlům. Z nich provedl policista výběr deseti nejvhodnějších," přiblížil případ policejní mluvčí Petr Kmínek.

Od drobných dopravních nehod ujede až třetina řidičůNásledovalo šetření v terénu na adresách jednotlivých majitelů. „Až u desátého se podařilo zjistit, že auto má opravené levé přední světlo, ale lak byl ještě poškozený. Zajištěné úlomky laku pak přesně zapadly do poškozených míst. Následovalo šetření a po určitém čase i přiznání řidičky," doplnil ke zdárně vyřešenému případu Petr Kmínek.

Za ujetí od nehody, tedy za nesplnění povinnosti dle § 47 zákona o silničním provozu, hrozí sankce 2500 až 5000 korun, sedm bodů a teprve při opakování do 12 měsíců i zákaz řízení. Podmínkou je zjištění řidiče. Poškozený je na tom mnohem hůř. Pokud se viník (nebo vozidlo) nezjistí, hradí škodu sám. Uplatní-li havarijní pojištění, přijde o spoluúčast a bonus.