Každým rokem její výkonnost stoupá. Loňská sezona to jen potvrdila. V seriálu mistrovství republiky se IVANA KUŽELOVÁ umístila na 8. místě a elitní desítku dobyla i v evropském Eurara Cupu, kde skončila devátá.

Že nepadla zmínka, v jakém sportovním odvětví těchto úspěchů teprve šestnáctiletá dívka dosáhla? Správně. To je právě na tom to zvláštní.
Svůj talent závodnice z Podkrkonoší prokazuje za volantem. Úplně přesně za volantem buginy, která se řítí po autokrosových tratích.

Ivo, máte za sebou první pětiletku v „kokpitu“ terénního speciálu. Nelituje , že jste do toho tehdy šla?
Vůbec ne. Autokros mě baví. Baví mě soupeřit s ostatními jezdci a baví mě je porážet. Je to adrenalin.

Pro dívku dost netypické, nemyslíte?
Možná, že je to zvláštní kombinace autokros a holka, ale, jak říkám baví mě to, a to je hlavní.

Jak jste se k autokrosu dostala?
Jednou na dovolené jsem si vyzkoušela jezdit v motokáře. Strašně se mi to zalíbilo, a tak mi pak táta postavil buginu. Objeli jsme pár závodů jako diváci, koupili jsme lepší buginu a začali závodit.

Už si soupeři zvykli, že se s nimi na trati poměřuje žena?
Zvykli a museli si zvyknout i na to, že je poráží. I když některým to ještě dělá značné problémy. Jsou tam nějací jedinci, kterým se to hodně nelíbí a dávají to dost najevo. Setkávám se s tím skoro na každém závodě.

Jak vám to dávají najevo?
Třeba mi po závodě nepodají ruku nebo na internetu píšou různé blbosti. Takové lidi ale já přehlížím.

Na svých webových stránkách v kolonce „nesnáší“ uvádíte un-fair boj na autokrosové trati. I to máte na mysli?
Ano. Nejvíc mě štve, že to třeba vidí i traťáci a nic s tím neudělají. Fauly jsou čím dál tím větší. Někdo může říct, že k autokrosu to patří, ovšem všechno má své hranice, ne že vám přitom někdo zruší půlku buginy. Už jsem se ale dost otrkala, když mi nějaká přilítne, hned ji vrátím.

Pojďme k letošní sezoně, která co nevidět začne. Jste připravená?
Pracuji na sobě stále. Jak fyzicky, tak psychicky. Doufám, že budu silnější než v minulé sezoně. Udělám všechno pro to, aby se dařilo.

Hodně to záleží i na autu, které budete mít k dispozici. Co se přes zimu na bugině měnilo?
Neměnilo se skoro nic. Nechali jsme akorát udělat nové tlumiče, nová ramena, trochu jsme posvářeli rám. Je nový motor a ještě budu mít nové gumy.

Už jste si buginu letos stihla pořádně osahat?
Závodila jsem jen v lednu v Pardubicích. Potom jsme buginu rozebrali, vyčistili a ostrý test mě vlastně čeká až na prvních závodech. S přípravou buginy jsme se dostali trochu do skluzu.

Tušíte, jak na tom jsou soupeři?
Ne. My jsme přes zimu něco jako medvědi. Každý zaleze a nikdo o druhém nic neví. Až potom, jak se potkáme na prvních závodech, se zjišťuje co, jak, kdo.

Přes zimu se nepřipravuje jen auto, ale i jezdec. Jak vy?
Pravidelně jsem chodila do posilovny. Důležité je posílit ruce a zpevnit záda.

Jak moc ovlivňuje fyzička jezdce výkon v závodě? Někdo si řekne že se jen vezete…
Dost. Jede se v terénu v dost velké rychlosti. Když je například bahno, tak v zatáčkách vás to stojí hodně sil. Volant musíte nějak zvládnout urvat bez posilovače. Když jezdíte celý den, síla a vytrvalost jsou potřeba.

Závody. Co všechno vás letos čeká?
Určitě chci jet celou republiku, kde bych si přála vyhrát svůj první závod. Zúčastním se i evropských závodů. V Nové Pace, v Přerově, v Německu, v Itálii, možná Slovensko.

Počkejte. Vy ještě nemáte vítězství ze závodu mistrovství republiky?
Ne. Ještě ne.

Ale vždyť v minulém roce jste v Nové Pace získala už jedno prvenství v evropské soutěži. V té přeci musí být větší konkurence…
Tak konkurence je přibližně stejná. V tu dobu mi však všechno pěkně sedlo a zapadlo to do sebe. Byla krásně připravená trať, bugina dobře jela, dobře jsem se vyspala. Budu dělat všechno proto, aby mi to letos na mistrovství republiky vyšlo. Nebudu šetřit buginu, nebudu šetřit sebe a pojedu.

Úvodní závod šampionátu se jede příští víkend v Přerově. Jak myslíte, že dopadnete?
Vůbec netuším. Jsem sama zvědavá. Všechno bude záviset na trénincích, jak se naměří. Od toho se potom odvíjí celý závod. Na druhou stranu se může stát, že se mi tréninky povedou, ale skončím v rozjížďkách, protože zklame technika. Vždy se něco může přihodit.