Jaké je mezi širokou veřejností povědomí o skijöringu? Těžko předpovídat, tak snad jen pro upřesnění. Je to sportovní disciplína, u nás hojněji rozšířená teprve v poslední dekádě. Skijöring je zimní sport, při kterém může být lyžař připoután na tažném laně k motorovém vozidlu, ale také k psímu vedení či koni. Toto netradiční odvětví má kořeny především v severských zemích, hlavně v Norsku.

Motoristické sporty se na Semilsku těší velké oblibě. A tak není možná překvapením, že zatímco za motorkáři se lyžaři nechávají tahat na více místech republiky, automobilová modifikace je záležitostí prakticky jen pořadatelů z Krkonoš a Českého ráje. Historicky nejstarší autoskijöringová soutěž se jela v Jesenném už v roce 1978, předtím na zdejší trati bojovali se zasněženou rally tratí jen motocyklisté.

„V roce 1995 se začalo jezdit také v Bozkově a následně i v Chuchelně. V dalších letech se připojili také pořadatelé ze Sklenařic, Škodějova a Roprachtic. A tak vznikl nápad pořádat Krkonošský pohár. Ten se pravidelně jezdí už od roku 2009," řekl před úvodními dvěma víkendovými závody Jan Kudrnáč, jenž se podílí na pořádání seriálu, který nemá v České republice žádnou konkurenci.

Fyzička lyžaře, technika řidiče

Nejdůležitější dovedností je zde především souhra lyžaře a řidiče automobilu. „Je to náročné především pro lyžaře, který musí zvládat velké fyzické vypětí. V Jesenném se kdysi jezdilo z kopce až třeba rychlostí 130 kilometrů za hodinu, proto musí být lyžař i hodně odvážný. Ale řidič samozřejmě musí zvládat techniku jízdy. Pokud neukočíruje řízení, nemá tým šanci na úspěch," objasňuje autoskijö-ringové strasti Kudrnáč.

Pátý ročník Krkonošského poháru odstartuje v sobotu závodem v Roprachticích. O den později se posádky přesunou do Chuchelny. Na všech podnicích absolvuje každý pár vždy dvě jízdy, z nichž se do konečného pořadí bude započítávat lepší dosažený čas. Do finálového jednokolového klání pak postoupí dvanáct posádek ve dvoukolkách a osm ve čtyřkolkách. Podle pořadí obdrží nejlepší body, které se budou sčítat do celkového pořadí seriálu.

Závodní speciály se začínají množit

Krkonošský pohár je už od vzniku velmi oblíbený. Prvního ročníku v roce 2009 se zúčastnilo celkem 120 posádek, poté jejich počet ještě mírně vzrostl.

„V posledních letech se to ale ustálilo. Asi hlavně kvůli technice. Dříve téměř všichni jezdili na závodech s auty, která pak sloužila třeba i jako rodinný vůz. Nyní už na trati jsou často vidět speciály. Setkáme se dokonce i se značkami jako Subaru nebo Mitsubishi," přináší zajímavý postřeh Jan Kudrnáč. A s jakými trasami se musí závodníci, kteří nejčastěji pochází ze Středočeského nebo Libereckého kraje, vypořádat? „Je to různé. Každá trať má něco do sebe. V průměru je ale celková vzdálenost jednoho okruhu tak dva a půl kilometru," doplňuje.

Více informací o seriálu mají zájemci o aktivní účast, ale i o diváckou podporu, možnost najít na webu http://autoskijoring.msch.cz.

Prozatimní kalendář:

Sobota 9.2. Roprachtice
Neděle 10.2. Chuchelna
Sobota 16.2. Bozkov
Neděle 17.2. Jesenný

O termínech závodů ve Sklenařicích a Škodějově se rozhodne v závislosti na počasí.