Akce, kterou pořádá Sbor dobrovolných hasičů z Čisté u Horek, začala příjezdem posádek do dep v areálu autoklubu. Některé týmy dorazily již v předvečer akce, ale hlavní nápor přišel v pátek dopoledne. To už naplno běžely přejímky, aby mohly stroje na trať k volnému tréninku. „Trať jsme připravili ve čtvrtek večer a v pátek dopoledne už zbývalo jen dokončit detaily,“ komentuje chvíle před závodem Ladislav Jiřička, ředitel závodu. „Velké poděkování patří autoklubu, kterému se podařilo po náročném evropském klání aut během týdne uvést závodiště do takového stavu, že jsme si snad ani lepší nemohli přát.“

Po skončení tréninku vyjely do rokle cisterny, které zvlhčily trať, aby se minimalizovala prašnost a vše už spělo ke společnému startu. Krátce po půl páté byl v pátek čtyřiadvacetihodinový nepřetržitý maraton na dně Štikovské rokle odstartován.

„Letos se do závodu přihlásilo třicet šest strojů v kategorii speciálů a třicet devět klasiků, tedy motocyklů bez úprav. Jde o největší účast v pětileté historii závodu,“ říká Jiřička. Do dep dorazily i dvě slovenské posádky, které neváhaly jet za tímto podnikem několik set kilometrů.

Ale nebyli tu jen Slováci. Závodu se účastnily týmy třeba z Hodkovic nad Mohelkou, Hluboké nad Vltavou, z Plzeňska, Mariánských Lázní, ale také ze Semilska, Královéhradecka a podobně.

Pořadatelé velice dbají na bezpečnost účastníků. Nebezpečné úseky tratě byly označeny kužely, diodovými blikajícími svodnicemi a po trati dbalo na bezpečnost pět traťových komisařů. K odtahu strojů sloužily čtyřkolky se speciálními přívěsy. Harrachovští hasiči se svou čtyřkolkou zase pomáhali štábu závodu, nebo se střídali v odtahování. Zdravotní služba zaznamenala letos devětapadesát zásahů. „Měli jsme dvě zlomeniny klíční kosti, nějaké vymknuté kotníky, naražená žebra, lehčí otřes mozku a pak odřeniny a spáleniny, prostě motokrosové úrazy,“ popsal zranění závodníků ředitel závodu.

V pátek v depech vystoupily skupiny HOGO a SAMHAIN. Noc byla teplá a stejně pěkný a slunečný den byl i v sobotu, kdy po čtyřiadvaceti hodinách závod po půl páté skončil.

„Chtěl bych poděkovat za trpělivost obyvatelům Nové Paky, které mohlo klání nějak obtěžovat. Velký dík patří celému pořadatelskému týmu za výdrž a odvedenou kvalitní práci. A nemenší dík patří posádkám, které se s náročnou tratí zdárně vypořádaly,“ uzavřel ohlédnutí za nejtvrdším závodem pro pionýry (fichtly) Jiřička.

Vavříny v tovární kategorii vybojoval mladičký tým z nedalekého Studence, zlato ve speciálech putuje zaslouženě na Slovensko. „Měl jsem v sobotu padesáté narozeniny a chlapci mi k nim dali ten nejhezčí dárek, vítězství ve Fichtlmanii,“ zhodnotil dojatě výkon svých svěřenců Juraj Mladý z Viesky nad Žitavou.

Výsledky

Speciály:
1. MK Pionier (SK), 2. SAKO CVRČOVICE, 3. ČS2tS
Tovární stroje: 1. EKOMISTŘI, 2. Špejchar racing team, 3. RIDINGS WASPS II