Omezení výroby, nucená dovolená, někde i propouštění. To je realita v českých automobilkách, kterými cloumá ochlazení světové ekonomiky a nízká poptávka po nových vozech. Například mladoboleslavská Škodovka podle Mf Dnes zastaví výrobní linky v posledním říjnovém týdnu, se snížením produkce počítá i kopřivnická Tatra. „Ano, museli jsme v posledním čtvrtletí snížit plán, budeme stát pět dnů. To znamená zhruba minus 13 tisíc aut,“ řekl člen představenstva Škody Auto Fred Kappler.

„V důsledku pokračující finanční krize a jejích souvisejících negativních dopadů na světové trhy je společnost Škoda Auto, jako největší český exportér, nucena reagovat,“ uvedl k tomu mluvčí Škodovky Jaroslav Černý. Přitom to nemá být poslední odstávka v letošním roce. Dvoutýdenní nucenou dovolenou by měli mít zaměstnanci Škody i během Vánoc, přičemž omezení výroby čeká i závod Škody ve Vrchlabí.

Padají hlavy

Zpomalení ekonomiky hýbe i Tatrovkou. Její generální ředitel Ronald Adams nedávno svým zaměstnancům vzkázal, že pokud se zájem o česká auta v dohledné době nezvýší, pocítí to i lidé v Kopřivnici. Tatra se současným problémům zatím brání změnami v nejvyšším managementu firmy. Minulý týden byl odvolán provozní ředitel Igor Vlček, který se navíc musel vzdát své pozice v představenstvu a funkcí v dozorčích radách dceřiných společností Tatry – Tafonco a Taforge.

„Naším cílem je učinit z Tatry vynikající společnost v mnoha směrech. Pro naplnění tohoto cíle je někdy potřebné provést změny v nejvyšším managementu,“ komentoval odvolání Vlčka Ronald Adams. Automobilový průmysl tvoří podstatnou část hrubého domácí produktu ČR. Na velkých producentech je závislá spousta subdodavatelských firem. Například jihlavský Bosch Diesel, který patří k největším zaměstnavatelům na Vysočině, oznámil, že k 31. listopadu propustí 125 dělníků. Firma v roce 2009 hodlá snížit počet lidí i v kancelářích, a to o sedm procent.

Expert: Propouštění až úplně na konec

Podle Markéty Šichtařové, ředitelky analytické společnosti Next Finance, se ale propouštění stane spíše výjimkou. Firmy budou podle ní víceméně omezovat výrobu, protože se vyhnou nákladům spojeným s vyplácením odstupného. Navíc až se výroba znovu rozjede naplno, nebudou mít zaměstnavatelé problémy s hledáním nových lidí.

Ne všech se ale krize dotýká stejně. V diametrálně odlišné situaci je podle informací Deníku například producent autobusů SOR Libchavy, kterého se zpomalení ekonomiky zatím výrazněji nedotklo. Své autobusy prodává nikoli soukromníkům, ale převážně solventním městům a krajům. Při exportu se zaměřuje převážně na trhy střední a východní Evropy, které zůstávají před krizí prozatím ušetřeny.

Ve vyspělých částech světa totiž dostal automobilový trh dvě drtivé rány v krátké době. Tou první byla drahá ropa, která obyvatele donutila nechat auta před domy a nová nekupovat. Nyní zase nákup vozů komplikuje finanční krize. Získat úvěr na cokoli, auta nevyjímaje, je dnes mnohem složitější, než tomu bylo doposud.