Navíc určitá forma patriotismu může prospět regionu i jeho obyvatelům. Do systému regionálních značek se proto od roku 2004 zapojilo již 24 oblastí z celé republiky. Mezi nimi i nejvyšší české hory, kde od roku 2005 získalo certifikát Krkonoše originální produkt® 43 výrobků. A ke konci roku může být držitelů víc. K předkládání žádostí o udělení značky je čas do 7. listopadu. „Certifikovat lze například řemeslné výrobky, potraviny, zemědělské či přírodní produkty vyrobené na území turistického regionu Krkonoše," informovala Eva Trýznová z Místní akční skupiny Krkonoše.

Jedenáctičlenná certifikační komise zasedne 14. listopadu a na základě daných kritérií a zásad bude žádosti posuzovat.

Hlavním cílem značení místních produktů je zviditelnit tradiční region, známý zachovalou přírodou, tradicemi a historií. „Značení pomáhá místním lidem, kteří mohou nákupem podpořit zdejšího výrobce, ale například i turistům, kteří si s jistotou přivezou suvenýr s garancí původu v Krkonoších. Výrobcům pak přináší značka různé výhody možnost prezentace na akcích v regionu i mimo něj, nové formy propagace, ale i spolupráci a výměnu zkušeností s ostatními," doplnila Eva Trýznová.

Certifikovat lze řemeslné výrobky, stavby a umělecká díla, například výrobky ze dřeva, slaměné ozdoby, krajky, šperky, keramiku, sklo, papírové obaly, upomínkové předměty, nábytek a další. Z potravin a zemědělských produktů mléko, sýry, maso, vejce, pečivo, obiloviny, ovoce, zeleninu, nápoje či med.

Seznam zahrnuje i přírodní produkty jako lesní plody, léčivé byliny, čaje i extrakty z rostlin pro kosmetické účely.

„Výčet je ale jen informativní. Výrobce může žádat o certifikaci konkrétního výrobku nebo jednotně definované skupiny a je jedno, zda se jedná o řemeslníka, firmu nebo výrobce, který má řemeslo jen jako koníček. Rozhodující je původ, kvalita, šetrnost k přírodě a vazba na region" upozornila Eva Trýznová.