Sezonní výprodeje, akce a slevové horečky již pravidelně ovládají nejen nákupní centra a různé hyper a supermarkety. Pomalu se s nimi začínáme setkávat i v provinčních obchodech a obchůdcích. Obvykle poznáváme jejich sílu po Vánocích a tradičně jsou spojeny i se sezonní výměnou zboží.
Přes všechna lákadla, výrazně zvýhodněné ceny a mohutné reklamní akce je třeba mít na paměti, že na takto prodávané výrobky se nevztahuje žádný speciální zákon, žádné úlevové kritérium, a to ani v případě když je chceme reklamovat.


Obezřetnost předchází potížím


Při nakupování během výprodejových horeček je nutné dávat pozor na označení výrobku přímo v prodejně. Tím lze předejít řadě nepříjemností, pokud se jej rozhodneme reklamovat.
Jsou v podstatě dvě možnosti, jak můžeme koupit zlevněnou věc. V prvním případě je výrobek zakoupen v určité akci, přičemž nezáleží na jejím názvu - doprodej, výprodej, sleva, akce, leták. „Nezapomínejme na to, že na takto koupený výrobek platí zcela běžná dvouletá záruční doba, tedy i právo na bezplatnou opravu, možnost v zákonem daných případech odstoupit od kupní smlouvy. I když prodejci mnohdy tvrdí opak, tedy že zboží koupené ve slevě reklamovat nelze,“ upozorňuje Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).
Druhou možností je nákup zboží, u kterého obchodník poskytuje slevu na konkrétní výrobek pro konkrétní závadu, o níž spotřebitel v okamžiku koupě ví. „Může to být například kabelka, která se spotřebitelce velice líbí, ale mají poslední kus, u kterého bohužel nefunguje jeden ze zipů. Prodejce je ochoten na tuto závadu poskytnout určitou slevu. Důvod slevy však musí být konkrétně vyznačen na dokladu o koupi a tuto závadu potom samozřejmě již reklamovat nelze. Na „zbytek“ výrobku však platí běžná dvouletá záruka,“ zdůrazňuje Černý.
Pokud obchodník tvrdí něco jiného, nenechte se odbýt.