Dnes se zaměříme na značení a reklamace potravin. Při každém nákupu balených potravin se setkáváme se dvěma druhy údajů, do které doby se smí výrobek prodávat. Protože tyto údaje často coby nakupující zaměňujeme, Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (zkráceně SOS) nám vysvětlí, co který nápis znamená.


„První bývá označen jako spotřebujte do: a bývá uveden dnem, měsícem a rokem. Toto je konečné datum, které se používá u potravin, které se rychle kazí. Jedná se například o mléčné výrobky, balené maso a podobně,“ řekl Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů. Po uplynutí takto označeného data se výrobek nesmí dále prodávat ani jako zlevněný, i kdyby se jednalo o jediný den.


Druhým možným označením je datum minimální trvanlivosti. „Toto datum bývá označeno pouze měsícem a rokem a z toho je patrné, že nejde o přesný den , ale pouze orientační údaj, který se používá u potravin s dlouhou životností, například sušenky, konzervy a tak dále,“ vysvětlil Josef Černý.
Takto označené potraviny se mohou prodávat i po uplynutí uvedeného data, ovšem odděleně od ostatního zboží. Musí být řádně označeny a prodejce ručí za jejich zdravotní nezávadnost.


Obecná záruční lhůta na potravinářské zboží je osm dní, ovšem potraviny, které se rychle kazí, například jogurty, saláty, krájené sýry, uzeniny a podobně, musíme reklamovat při zjištění nedostatků nejlépe ihned, ale nejpozději druhý den po koupi. Jen pro zajímavost – nejpozději druhý den můžeme také reklamovat například řezané květiny.


„Při zjištění větších nedostatků v některé z prodejen nebo v případě, že bude naše reklamace prodejcem zamítnuta, doporučuji neprodleně podat podnět k šetření příslušnému inspektorátu České obchodní inspekce nebo České zemědělské a potravinářské inspekce,“ dodal Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.