Je dobré vědět, že k takovému jednání není oprávněn žádný zaměstnanec prodejny, tedy ani vedoucí, dokonce ani bezpečnostní agentura.
„K prohlídce tašek je oprávněna pouze Policie České republiky. Do jejího příchodu je však vedoucí prodejny oprávněn zákazníka zadržet v případě podezření, že zákazník nějaké zboží odcizil. Jestliže se podezření ukáže jako neoprávněné a spotřebiteli vznikla v této souvislosti nějaká újma, ať už finanční nebo morální, může se domáhat přiměřeného odškodnění buď omluvou nebo finanční náhradou,“ řekl Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Pokud je v prodejně určené místo k odkládání tašek, jste povinni je využít. V takovém případě ovšem přebírá prodejna odpovědnost za jejich obsah. Této odpovědnosti se nemůže zbavit ani často vídaným nápisem, používaným zejména v restauracích „Za odložené věci neručíme“.

Tento nápis nemá žádnou právní hodnotu. Pokud se vám tedy cokoliv z odložených věcí ztratí a personál provozovny nejeví ochotu věc nahradit, volejte neprodleně Policii ČR a trvejte na sepsání protokolu. „Uvedu příklad, kdy návštěvnici restaurace byla odcizena kabelka, pověšená na opěradle židle. Provozovatel odmítl škodu uhradit, ovšem soud dal za pravdu spotřebitelce s vyjádřením, že opěradlo židle lze považovat za místo pro odložení věcí, zvláště, pokud v restauraci není jiné vhodné místo, například věšáky.


Naopak podobný judikát odkazuje na to, že kupříkladu stůl již za místo k odložení považovat nelze. Jen upozorňuji, že za cenné věci (peníze, apod.) provozovatel ručí pouze do výše pěti tisíc korun,“ dodal Josef Černý.