Másla je dost

Mediálně největší ohlas vyvolala ohlašovaná cena másla. Podle představitelů mlékárenských firem se měla čtvrtkilová kostka prodávat až za šedesát korun. Přitom vloni se máslo dalo koupit vmarketech trutnovského regionu za třicet až třicet čtyři korun. Vsoučasné době lze máslo koupit za nižší nebo stejnou cenou. Vkrálovédvorském Tescu to je necelých třicet korun, Lidl nebo Plus nabízí vakci dokonce částku 23korun. Novinkou jsou dvěstěgramová balení snižšícenou.

Uostatních potravinách se zákazníci ale takhle radovat nemohou. Vpřípadě pečiva se vloňském roce dal koupit rohlík iza devadesát haléřů. Průměrná cena činila 1, 50korun. Šplhat začala už na podzim, kdy stál rohlík odvacet haléřů víc. Vsoučasné době lze na Trutnovsku sehnat bílé pečivo za dvě koruny až dvě padesát. Celozrné pečivo zaznamenalo podobný nárůst.

Podobný nárůst cen lze sledovat také uchleba. Vloňském roce se dal vobchodech regionu pořídit kilo a čtvrt velký bochník za 19, 90korun. Vsoučasné době si za stejný chléb musí zákazník připlatit pět až sedm korun. Menší nárůst, otři až pět korun, je potom udražších, například celozrnných chlebů.

Mléko podražilo

Uostatních výrobků, jejichž základem je mouka, například sušenky nebo směsy na pečení, je navýšení maximálně korunové. Například ale sušenky Bebe Dobré ráno stály před půl rokem kolem šesti korun. Dnes stojí opolovinuvíc.

Vpřípadě vajec si zákazník na Trutnovsku připlatí za balení deseti kusů sedm korun. Například vkrálovédvorském Tescu stojí 34korun. Vlétě byla prodejní cena 26,90korun. Výrazně si do peněženek budou muset sáhnout milovníci mléka. Letos je možné krabici polotučného nápoje koupit za sedmnáct korun. Vloni, včervenci stál například vBille 12,90korun, bylo ale možné koupit litr mléka také za jedenáctkorun.

Ceny ostatních mléčných výrobků se pohnuly směrem nahoru také, balení taveného sýra jsou nyní odvě až tři koruny dražší než před rokem. Ujogurtů činí rozdíl asi korunu, kupříkladu smetanový Florian stál 5,50, dnes je už za 6, 70korun.

Vyplatí se vybírat

Mnoho zákazníků tak častěji sáhne po vlastních značkách marketů, které jsou levné a většinou ikvalitní. „Uněkterých značek se dá poznat podle etikety uvýrobce, oco vlastně jde. Zjistila jsem, že to jsou například minerálky Poděbradka nebo tatranky ze Seredě, které normálně kupuji také,“ sdělila Petra Nováková. Většina oslovených zákazníků vmarketech trutnovského okresu přiznala, že je zajímá především cena zboží, teprve potom posuzují kvalitu. Ita ale pro ně zůstává důležitá.