Někteří řidiči kamionů, kteří jedou od České Skalice na sever náchodského okresu, mají tendenci se mýtné bráně vyhnout. Proto volí objížďku přes příměstskou část Zlíč ve směru na Červený Kostelec a Hronov, kde se mýto neplatí. Výsledkem je zvyšující se hustota dopravy v Jiráskově ulici, na kterou už upozornili tamní obyvatelé v únoru letošního roku.

„Frekvence dopravy zejména těžkých kamionů se v ulici určitě zvýšila,“ upozornil na zasedání zastupitelstva jeden z tamních občanů. Obyvatelům ulice vadí otřesy, prašnost a hluk, protože komunikace je v těsné blízkosti jejich domů. Kromě toho by uvítali také chodník či pěšinu od konce ulice ve směru na Ratibořice. Podle místostarosty Josefa Daňsy se o stavbě chodníku do Zlíče uvažuje. Kamiony totiž ohrožují chodce, kteří tudy míří do Ratibořic. „Jednali jsme o těchto věcech v dopravní komisi.

Myslím, že bude velmi složité kvůli tonáži vymístit kamiony z této ulice. Každopádně chceme o tom dál jednat,“ řekl nám včera starosta Hubka. V současné době je v ulici umístěn digitální orientační ukazatel aktuální rychlosti. „Je to už třetí ukazatel ve městě a já věřím, že přiměje řidiče ke snížení rychlosti na povolenou padesátku,“ uvedl starosta. Ten připouští, že vjezd kamionů do Jiráskovy ulice je způsoben také dosud nedokončeným silničním obchvatem města.

Stavba končí před sběrnými surovinami a zhruba po 380 metrech pokračuje ve směru na Náchod. „Pokud by byl obchvat dokončen, automobilová doprava by šla plynule od Velkého Třebešova do Náchoda a kamiony by se Zlíči pravděpodobně vyhnuly,“ domnívá se Hubka.

Jak byl Deník svědkem, řidiči skutečně v hojném počtu jezdí na Broumovsko přes Zlíč. „Není to jen kvůli mýtu, ale také proto, že je Náchod věčně ucpaný a než přes něj přejedu jsem touto trasou dávno v Hronově,“ prozradil nám Petr Vlášek, řidič kamionu z Hradce Králové, který se zrovna občerstvoval na parkovišti u restaurace Holzbecher ve Zlíči.

Vzhledem k tomu, že město je nyní dopravou nadměrně přetížené a zejména kamiony svou hmotností i počtem ničí komunikace, přišel exsenátor a občan města Petr Fejfar s nápadem, aby města a obce získaly podíl na mýtném. „Navrhuji, aby podíl na výběru mýtného zpoplatněných silnic náležel také městům a obcím, po jejichž zastavěném území taková silnice probíhá. V našem kraji je to zatím trasa silnice I/33 z Hradce Králové do Náchoda. Smyslem návrhu je zajistit obcím a městům finanční prostředky na investice do ochrany zdraví a života jejich obyvatel ohrožovaných zvláště kamionovou dopravou, přípravu silničních obchvatů a výkupů potřebných pozemků,“ navrhuje Fejfar.