Seznam výrobců, kteří mohou používat certifikát Krkonoše originální produkt, bude zase bohatší. Místní akční skupina Krkonoše totiž udělí další, uzávěrka příjmu žádostí je tento pátek.
Certifikovat lze například potraviny, zemědělské produkty, řemeslné výrobky, umělecká díla nebo přírodní produkty. Bez ohledu na to, zda se jedná o řemeslníka, firmu, nebo výrobce, který má řemeslo jen jako koníček. Rozhodující je původ výrobku, kvalita, šetrnost k přírodě a vazba na region. Krkonoše byly první, kde regionální značení zavedli a nyní probíhá už v devatenácti oblastech České republiky.
„Certifikáty jsou udělovány zpravidla jedenkrát ročně. Rozhoduje o nich komise zastupující regionálního koordinátora – MAS Krkonoše, národního koordinátora – Asociaci regionálních značek, Okresní agrární komoru, Agenturu pro zemědělství a venkov, MAS Přiďte pobejt! a Krkonoše, svazek měst a obcí. Dále jsou zde zastoupeni výrobci – nositelé certifikátu," informovala Eva Trýznová z MAS Krkonoše.
Hlavním cílem značení místních produktů je zviditelnit region, známý svou zachovalou přírodou, tradicemi a historií. „Pomáhá místním lidem, kteří mohou nákupem podpořit zdejšího výrobce, i turistům, kteří si s jistotou přivezou suvenýr s garancí původu. Výrobcům přináší značka výhody při možnostech prezentace v regionu i mimo něj a výměnu zkušeností s ostatními výrobci," dodává.
Certifikát Krkonoše – originální produkt® reprezentuje v současné době 12 výrobků (skupin výrobků). Jsou mezi nimi například perličkové vánoční ozdoby z Poniklé, výrobky z ovčí vlny od Hany Wondráčkové z Dolní Malá Úpy i v Trutnově pražená káva Pavla Volka. Ale také mléčné výrobky rodinné farmy Mejsnarů z Kunčic, archivní, kancelářské a školní potřeby z recyklované lepenky vyráběné v Pasekách nad Jizerou či roubené stavby společnosti Roubal z Černého Dolu.
Největší koncentrace držitelů certifikátu je v Rudníku. Vedle Krkonošské medoviny společnosti Apicor a šperků Daniely Roudné ho vlastní také Alena Gašparová, zabývající se výrobou marionet. „Ze začátku se to nijak výrazně neprojevovalo, spíš šlo o výhody prezentační. V katalozích, na informačních centrech a podobně. Nyní se ale dostavují i konkrétní zakázky. Například teď se ozvala francouzská škola z Prahy, která přijede na pobyt do Krkonoš. Budu pro ně dělat předváděčku řemesel a chtějí také 60 Krakonošů. A to je dobrá zakázka. Bude tam i další držitelka certifikátu a myslím, že právě prostřednictvím toho si nás vybrali. Začíná se to rozjíždět a certifikát je určitě přínosem," říká.