Pocítili to velcí i malý hráči na trhu. Potvrzuje to i prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza: „Více než rok trvající omezení obchodu přineslo změny. Tak jako byl náběh on-line prodejů na jaře loňského roku pozvolný, letos se e-shopy staly součástí života většiny z nás, a to i včetně konzervativnějších zákazníků. Ne všichni se ovšem do kamenných prodejen vrátili. Navzdory postupnému rozvolňování a zlepšování situace, a to i díky vyšší míře proočkovanosti populace, trend méně častých nákupů pokračuje.“

Mezi ty malé restaurace, které žijí z velké míry z rozvozu, patří například hradecká pizzerie La Casa de Pizza. Ta své trouby poprvé rozpálila krátce po první vlně koronaviru. A i dnes její řidiči najezdí denně na 200 kilometrů. Najít u stolu přímo v její restauraci zákazníka je i v době rozvolnění takřka svátek.

„Otevřeli jsme loni 1. srpna a už v tu dobu jsme čekali, že přijde nová vlna nemoci. I proto jsme hned na začátku vsadili hlavně na rozvoz. A vyplatilo se nám to. A i když je nyní už nějaký ten pátek možnost navštívit restaurace, tak právě o službu, kdy dovezeme pizzu domů či do zaměstnání je stále velký zájem. Oproti pandemii se rozvoz zmenšil zhruba o 20 procent,“ nechal se slyšet spolumajitel pizzerie Vladislav Fedotov.

Spojení s velkým hráčem

Podle něj jeho podnik zachránilo i spojení s jedním z největších hráčů na trhu rozvozů – platformou Dáme jídlo. I ta nyní pozoruje „postcovidový syndrom“ kdy se na ni obracejí lidé v hojnějším počtu, než před pandemií. „Dáme jídlo roste dlouhodobě, a to meziročně o 40 až 50 %. Platilo to v předloňském roce i loni po rozvolnění. A stejné je to i letos,“ informoval ředitel marketingu a business inteligence Dáme jídlo Břetislav Stromko. Podle něj je hlavním důvodem trvale sílící poptávka zákazníků po online službách, jež jim dokážou šetřit čas. Větší zájem o dovážkové služby pociťuje i Rohlík.cz. „Zájem o nakupování potravin online je vyšší než před pandemií. A už nyní víme, že někteří, kteří začali nakupovat online v rámci pandemie, se do klasických kamenných obchodů už nevrátí,“ nastínila budoucí trendy mluvčí Rohlíku Denisa Morgensteinová.

Podle ní si v těchto dnech objednávají zboží i lidé přímo do dovolenkových destinací. A to i ingredience na grilovačky: „Nyní se v rámci letního období objednává především grilovací sortiment. Je vidět, že v posledních letech roste zájem o kvalitní maso pro domácí přípravu, především na steaky nebo burgery. Oproti květnu 2019 se zájem o tyhle kousky zpětinásobil. Fenomén domácí přípravy masa je znát a lidé si troufnou i na kousky, které běžně vyhledávali pouze v restauracích.“

Jídlo i nákup až do bytu

V poslední době je také trendem, že lidé na přivezené pochutiny z restaurací či nákupu z marketů nečekají před vchodem domu, ale nechají si jej přinést takřka až do své kuchyně. A to v kteroukoliv dobu. „Zákazníci mají nyní větší zájem o doručování snídaní, rozvoz dezertů a přes léto i zmrzlin,“ uvedl Břetislav Stromko.

Podle Denisy Morgensteinové není nyní výjimkou, že kurýři vynesou nákup klidně i do devátého patra v domě bez výtahu: „Naši kurýři dokážou jakýkoliv nákup dopravit až před dveře zákazníků. A to i do jakéhokoliv patra.“