Podnětem pro výstavbu přehrad na horním toku Labe byla katastrofální povodeň v červenci 1897. Podrobný projekt přehrady Les Království (dříve uváděné jako přehrada Těšnov nebo Bílá Třemešná) vypracovalo Technické oddělení pro úpravu řek v Praze pod vedením stavebního rady Ing. Josefa Plicky.

V roce 1909 byla stavební část vodního díla zadána firmě Ing. J. V. Velflík v Praze a dodávka železných konstrukcí firmě Fanta & Jireš v Praze. Stavba proběhla v letech 1910 – 1919, dlouhou dobu výstavby značně ovlivnila 1. světová válka.

Ve své době se jednalo o největší nádrž v Československé republice, pokud se týkalo zadrženého množství vody, a nejdelší přehradě, co do délky zděné hráze.

V letech 1920 – 1923 byla na pravém břehu pod hrází firmou Ing. J. V. Velflík v Praze postavena průběžná vodní elektrárna. Technologickou část dodala firma Českomoravská - Kolben z Prahy a elektrické zařízení firma Křižík Praha.

Od roku 1958 je přehrada včetně vodní elektrárny pro svoji architektonickou jedinečnost nemovitou památkou.