Pražské letiště čeká významná modernizace. „Připravujeme realizaci dlouhodobých rozvojových projektů, které zahrnují především rozšíření Terminálu 2 a úpravu dráhového systému,“ informoval předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Letiště Václava Havla Praha:
Ten zdůraznil, že jedině díky rozvoji, modernizaci a digitalizaci může zůstat Letiště Václava Havla konkurenceschopné vůči okolním letištím a schopné zajistit adekvátní spojení do celého světa.
Podle informací webu prg.aero se chystá rozšíření Terminálu 2 o nová letadlová stání, nástupní mosty s gaty a komerční prostory, a to ve dvou etapách, v letech 2026 - 2033 a ještě někdy od roku 2034. Jednou z aktuálních záležitostí je výstavba paralelní dráhy, s jejím budováním se počítá v letech 2028 – 2031.

Po zprovoznění paralelní dráhy se počítá, že letiště uzavře stávající vedlejší dráhu 12/30, která hlukem z provozu ovlivňuje obyvatele Prahy a Kladenska. Zároveň dojde k uzavření provozu celého letiště v noci od 24.00 do 05.30 hodin.
V plánu je rozšíření AirportCity
Výhledově se po roce 2025 počítá ještě s rozšířením AirportCity, tedy prostoru pro neletecké aktivity zaměřené na širokou veřejnost.
Rozjezd projektu výstavby paralelní dráhy provázel soudní spor s odpůrci stavby, kteří se obávali zvýšeného hluku a zhoršení stavu ovzduší. Krajský soud v Praze v roce 2020 vyhověl návrhu městských části Praha-Nebušice a Praha-Suchdol a jedné fyzické osoby a zrušil její možnou výstavbu.
Nejvyšší správní soud v Brně však letos v únoru, podle tiskové zprávy společnosti Letiště Praha zveřejněné 27. února, vyhověl její kasační stížnosti. Zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Praze ohledně Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, které také zahrnují rozvojový záměr letiště, a celou věc vrátil k dalšímu řízení.
Prvním bylo letadlo DC-2
Historie letiště, které loni oslavilo 85 let své existence, se začala psát v roce 1929, kdy byl přijat návrh tehdejší vlády ČSR o vybudování nového letiště. Výstavba letiště byla zahájena v červenci 1932 s použitím co nejmenšího podílu mechanizace, aby stavba přispěla ke snížení nezaměstnanosti v době krize.
Jak to všechno v Ruzyni začalo:
Výstavba byla ukončena 1. března 1937 a letiště bylo ihned zahraničními odborníky označeno za jedno z nejlepších v Evropě.
Moderní a nadčasová odbavovací hala se stala vzorem pro mnoho dalších nově vznikajících letišť v celé Evropě. Web prg.aero uvádí, že provoz byl zahájen 5. dubna 1937 a první letadlo přistálo na novém letišti v 9 hodin.
Jednalo se o stroj Douglas DC-2 na lince Piešťany – Zlín – Brno – Praha. Tímto příletem byl oficiálně zahájen provoz zbrusu nového letiště Praha – Ruzyně. První mezinárodní spoj na lince Vídeň – Praha – Berlín přistál v Praze o hodinu později. Podle portálu cs.wikipedie.org bylo vystavěno na pláni zvané Dlouhá míle v letech 1933 –1937.
Pražské letiště bylo uvedeno do provozu 5. března 1937.
Zahájení provozu nového letiště bylo velkou událostí pro celé Československo, a tak není divu, že se zpráva o tom například dostala i do kroniky města Mostu.
Na straně 76 se píše: „5. dubna: Nové letiště v Československu. V Ruzyni u Prahy bylo otevřeno nové letiště pro civilní letadla. Svou rozlohou a vybavením patří k nejlepším evropským. Během okupace a 2. světové války spravovala letiště vojenská Fliegerhorst. Němci zrušili veškerou československou leteckou dopravu, převzali letadla a využívali je především pro potřeby armády."

Po osvobození Československa v květnu 1945 byl na letišti rychle obnoven civilní provoz. V roce 1946 byl také schválen návrh výstavby nové dráhy a dalšího rozvoje letiště. Letiště bylo postupně modernizováno, vzletové a přistávací dráhy byly prodlouženy, byl doplněn systém pojezdových drah a světelné zabezpečovací zařízení na noční provoz.
V letech 1947–1948 byla také zahájena výstavba paralelní dráhy směrem na severovýchod a jihozápad.
Letiště Václava Havla Praha:
V roce 1960 rozhodla vláda o výstavbě nového terminálu severně od dosavadního – dostal proto název Sever, dnes Terminál 1.
Samotná stavba začala o čtyři roky později a nová odbavovací budova s kapacitou až 2,3 milionu cestujících ročně byla slavnostně otevřena v červnu 1968. Systém vzletových drah byl dále rozšířen a samotné dráhy byly prodlouženy až na délku 4,3 km.
Další modernizace a nové jméno
V roce 1986 byla dokončena rekonstrukce původní odbavovací budovy z roku 1937, která ctila její funkcionalistickou architekturu. V červnu 1995 položen základní kámen nového odbavovacího komplexu a parkoviště.
V červnu 1997 byl zprovozněn vlastní terminál s kapacitou 4,8 milionu cestujících za rok a ve stejném roce vznikl také terminál Jih, dnes Terminál T3, který obsluhuje zejména soukromé lety.

O rok později byl zprovozněn moderní cargo terminál, rozmrazovací stojánka a byla modernizována letištní věž. Také v dalších letech a po roce 2000 se letiště dočkalo dalších modernizací. V roce 2012 bylo Letiště Praha přejmenováno na Letiště Václava Havla Praha.
Perličky ze života na letišti
Policie musela v úterý 12. dubna 2022 v průběhu rána a dopoledne omezit příjezd na Letiště Václava Havla. Policisté s pyrotechniky totiž prověřovali podezřelé zavazadlo britského turisty, kterému v něm explodovala zábavní pyrotechnika. Letecký provoz nebyl omezen, část hal však byla uzavřena.
Dopravní podnik také přemístil zastávku autobusů u terminálu 1.
Ve středu 15. června 2022 po poledni vypadl na letišti Václava Havla systém pro řízení provozu. Letiště proto na několik desítek minut zastavilo všechny plánované odlety, povoleny byly pouze přílety spojů, které už do Prahy mířily. Zhruba ve 13.45 hodin byl provoz v omezené míře znovu obnoven.
Neplánovaně v noci na pátek 30. prosince 2022 přistálo na letišti Václava Havla Praha letadlo, které mělo namířeno z Birminghamu ve Velké Británii do rumunské Bukurešti. Podnět k odklonu dala pasažérka z Rumunska, která v nadmořské výšce deset kilometrů oznámila že začíná rodit. Po dosednutí letadla a příjezdu zdravotníků se „novým“ cestujícím na palubě stal klučina měřící 47 centimetrů a vážící 2744 gramů.
NEJ letiště Václava HavlaLetiště Václava Havla Praha.
Konstrukce letiště vyprojektovaná architektem Adolfem Benšem byla na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži v roce 1937 oceněna zlatou medailí. Doprovodné budovy navrhl Kamil Roškot. Během prvního roku provozu odbavilo letiště téměř 14 tisíc cestujících, kteří mohli využít celkem 24 linek.
V srpnu roku 1968 prošlo letiště neobvyklou zatěžkávací zkouškou, když na něm přistávala letadla okupačních armád Varšavské smlouvy.
V roce 2002 byl otevřen Parking C, tehdy největší poschoďové parkoviště ve střední Evropě. Začal se také využívat prodloužený prst B s nástupními prosklenými mosty a pohyblivým chodníkem a skončila rekonstrukce odbavovací budovy. V roce 2005 už počet odbavených cestujících přesáhl hranici 10 milionů.
V září 2005 byla oficiálně otevřena veřejná část terminálu Sever 2, dnes Terminál 2, který se využívá pro lety v rámci schengenského prostoru. Po jeho úplném dokončení v lednu 2006 měli cestující k dispozici 27 nástupních mostů a kapacita odbavených pasažérů se zvedla zhruba o 30 procent.
Dne 5. října 2012, v den výročí narozenin bývalého prezidenta České republiky Václava Havla (5. října 1936 – 18. prosince 2011) došlo ke změně názvu z Letiště Praha na Letiště Václava Havla Praha.
Za rok 2019 Letiště Praha hlásilo rekord. Přibylo cestujících, hlavně na dálkových linkách, a letiště odbavilo 17,8 milionu cestujících, meziročně o téměř milion více. Letiště s meziročním růstem o šest procent překonalo i své původní očekávání, které předpokládalo zvýšení o čtyři procenta.
Nechtěný rekord letiště v Ruzyni zaznamenalo v roce 2020 kvůli pandemii covid-19. Hlásilo nejméně cestujících za 25 let. Rok zakončilo poklesem počtu cestujících o 79 procent. Za celý rok prošlo odbavením 3,6 milionu cestujících. Deník.cz psal, že letiště v Praze patřilo k nejpostiženějším v Evropě. Evropská organizace Eurocontrol k tomu zveřejnila graf, kde Praha figurovala na 7. místě.