Je to doslova přehrabování se v lidských lebkách. Ty totiž byly oblíbeným stavebními materiálem původních obyvatel mexické náhorní plošiny - Aztéků. Z náboženských důvodů je ve své metropoli Tenochtitlánu vkládali, kam se dalo.

Archeologové nyní odkryli nových 119 lidských lebek. Informovala o tom mexický Národní ústav antropologie a historie (INAH). Vědci pracují kolem rituální Velké zdi, která je součástí tzv. Věže lebek – Huey Tzompantli již pět let. Objevena byla při rekonstrukci mexické katedrály a od té doby zde probíhají vykopávky.

Slavné archeologické naleziště La Ferrassie v jihozápadní Francii, kde se našly kosti již několika neandertálců včetně tajemného dítěte
Kosti neandertálského dítěte ukrývaly vzkaz, mohou objasnit velkou záhadu

Lebek zde bylo až do dneška celkem nalezeno 603, podle vědců byly do věže a zdi umisťovány v letech 1486 až 1502. Věž má průměr 4,7 metru a stávala nedaleko hlavního aztéckého chrámu Templo Mayor zasvěceného bohu války Huitzilopochtlimu, bohu deště a úrody Tlalocovi, nebo opeřenému hadovi, bohu Quetzalcoatlovi.

Aztékové do věží vkládali lebky svých nepřátel, jimž stínali hlavy na vrcholku své hlavní pyramidy. Slovo tzompantli by se dalo z aztéčtiny přeložit jako police na lebky a podobných věží měla mít aztécká metropole několik.

Výkopové práce

Na ruinách Tenochtitlánu po dobytí Aztécké říše Španělem Hernánem Cortésem a jeho konkvistadory v roce 1521 vyrostlo dnešní hlavní město země Mexico. Doposud se archeologové při výkopových pracích dostali do hloubky 3,5 metru pod úrovní dlažby. Nejnovější nález 119 lidských lebek, odkrývaných od dubna do listopadu, patří nejenom mužům a ženám, ale jsou mezi nimi také nejméně tři děti.

Najít kostru plejtváka, především tisíce let starou, je vždy významnou událostí.
Jurský park skutečností. V Thajsku objevili pravěkou vzácnost, která bere dech

„Naleziště Templo Mayor nás nestále překvapuje. Ale Huey Tzompantli je bezpochyby jedním z nejpůsobivějších archeologických nálezů za poslední roky v naší zemi,“ řekl podle BBC ministryně kultury Alejandra Fraustová.