Odborná porota totiž v neděli večer doporučila k postupu Náchodskou divadelní scénu s hrou „Možná je na střeše kůň“. K přímému postupu do Děčína porota nominovala soubor Geisslers Hofcomoedianten s hrou Fitzli Putzli.

Komedii z venkovského prostředí „Možná je na střeše kůň“ s náchodskými herci nastudovala režisérka Ludmila Šmídová. „Toto představení s nosným textem se povedlo. Hra nabízí výrazné herecké možnosti. Výsledek je pozitivní,“ pochválil hru předseda poroty Jan Císař.

Jeho kolega František Laurin, který je znalcem díla spisovatele a dramatika Jiřího Šotoly, byl rovněž hrou potěšen. „Já jsem se Šotolou prožil hodně času a spolupracoval jsem s ním na osmi hrách. Kdyby to představení viděl, tak by za vámi zašel a pochválil by vás, jak jste ji hráli,“ obrátil se na náchodské divadelníky Laurin. Podle něj je představení o základních životních hodnotách věrné tomu nejlepšímu, co Šotola chtěl.

Režisérka Šmídová připustila, že měla před začátkem představení velký strach. „Měla jsem strach, že se na Šotolu moc těšíte, ale dopadlo to snad dobře,“ usmívala se spokojená režisérka.

Náchodskou divadelní scénu doporučili na národní přehlídku

Režisérka Šmídová připustila, že měla před začátkem představení velký strach. „Měla jsem strach, že se na Šotolu moc těšíte, ale dopadlo to snad dobře,“ usmívala se spokojená režisérka.

Kromě doporučení na postup do Děčína získali divadelníci z Náchoda čtyři ceny. Ludmila Šmídová za režii a za ztvárnění postavy Andy, dále Renata Klicperová za postavu Fandy a Jiří Borůvka za postavu Johana. Mimo to soubor získal čestné uznání za scénografii.

Porotou i diváky byla kladně hodnocena i komedie „Má žena si vyšla“. Tu s herci červenokosteleckého souboru NA TAHU nastudoval režisér Jan Brož. Podle ohlasů z hlediště šlo o nejpovedenější reprízu tohoto představení. To připustil i režisér Brož. „Musím herce pochválit, hráli skutečně velmi dobře,“ prohlásil. Čestná uznání získaly Marcela Kollertová za vytvoření postavy Stephanie a Milena Langrová za postavu Henrietty.

Ohromný úspěch měl divadelní soubor NA TAHU, který si říká Malá výčepní scéna, s komedií „Paměti Amorovy“. Žerty, gagy a vtípky pobavily zcela zaplněné hlediště i předsedu poroty Císaře. „Díky geniálním vlastnostem režiséra Vlastimila Klepáčka to bylo fantastické představení. Říkáte věci, které dojmou, ale s vtipem. Je z toho cítit radost,“ doplnil Císař.

Porotce Laurin se nechal slyšet, že představení hrají lidé, kterým je spolu dobře. „Kamarádi hrají kamarádům. My jsme nemysleli, že nás pochválíte, právě naopak,“ uvedl po hodnocení poroty Klepáček a vyzval své herce, aby poklekli a porotu odprosili. Herci v modrých trikotech tak ihned učinili. Režisér Klepáček získal čestné uznání za autorský vklad, Richard Bergmann a Naďa Eflerová za herecké výkony, a Eva Bergmannová za kostýmy.

Pozitivní dojem zanechal i soubor Wokno z Broumova. Ten na přehlídce uvedl střeštěnou komedii Bez roucha v režii Jana Holka. Porotce Císař ocenil, že soubor udělal velký výkonnostní skok a je souborem zkušených herců. „Bylo to pro mě velké potěšení. Hra je to těžká a chce to určitý čas, aby to bylo pochopeno. Tempo inscenace ale bylo příliš divoké. Je to však představení, které má velice solidní úroveň,“ chválil Císař. Režisér Holek poznamenal, že má na jevišti rád srandu. „Inscenace je hodně dlouhá a museli jsme ji krátit. Ještě čtrnáct dnů před premiérou jsme neznali text,“ přiznal režisér.

Pátým souborem z Náchodska, který se na divadelní přehlídce představil, byl soubor Maska z České Skalice. Režisérka Jana Matěnová s herci připravila hru Prstýnek paní Bárnetové. I když jde o soubor ještě nepříliš vyhraný, který působí teprve od počátku roku 2006, podal solidní výkon.

Na národní přehlídku do Děčína postoupil zcela oprávněně Soubor mladých z herců z Kuksu, kteří si říkají Geisslers Hofcomoedianten. V mrazivém sobotním odpoledni přijela na plochu přírodního areálu u Divadla J. K. Tyla dodávka. Záhy se ukázalo, že právě automobil sehrál v této nevšední inscenaci zasvěcené hraběti Františku Antonínovi von Sporckovi klíčovou roli. Herci totiž hráli nejen uvnitř vozu, ale také kolem něj a dokonce i na střeše.

Hororově komické divadelní představení o cestě ze života do smrti porotu velmi oslovilo. „Viděli jsme představení neobyčejně silné a výrazně symbolické. Od diváka se očekává, že bude schopen si jednotlivé scény domýšlet,“ řekl Jan Císař.