Němci mají svůj Oktoberfest, pivní festival organizují dokonce už i Severokorejci v Pchjongjangu. Ve Vrchlabí každoročně ožije náměstí Krkonošskými pivními slavnostmi. Jedna z nejtradičnějších akcí tohoto druhu v Čechách, chmelovému moku zemi zaslíbené, se letos konala již po devatenácté.

ZÁJEM O MENŠÍ PIVOVARY

Organizátoři nechali rozproudit pípy jedenadvaceti pivovarům. Lidé měli opravdu z čeho vybírat. „Mám své favority, ale určitě rád ochutnám i domácí pivo," vyprávěl u jednoho stánku s čerstvě natočenou jedenáctkou Jakub Gašparík. Právě sázka na menší pivovary se ukázala jako dobrý tah.

Potvrzovaly to fronty u jednotlivých stánků a komíny kelímků, do nichž se čepoval oblíbený nápoj. „Máme 3600 půllitrů a 1800 třetinek, to by nám mělo stačit. Pokud by nezbylo, dojdeme si pro další do pivovaru, máme to kousek," hlásila Věra Vejvodová z vrchlabského Pivovaru Hendrych. V něm sice působí jako ředitelka, přesto se se svým týmem hbitě otáčela, aby obsloužila návštěvníky slavností. „Jsme místní, lidé za námi chodí, stejně jako třeba za další domácí značkou Medvědem. Dnes je trend takový, že lidé vyhledávají kvalitní produkty a malé pivovary, obzvláště ty, které mají vztah k regionu. Oproti velkým značkám, které znají, si chtějí vyzkoušet něco od těch menších," uvažovala Věra Vejvodová.

Hvězda sobotního programu Jaroslav Uhlíř sice zazpíval známou skladbu o tom, že statistika nuda je, nicméně fakt, že v Česku za uplynulý rok vyrostlo 58 nových minipivovarů a celkový počet dosáhl 340, stojí nepochybně za pozornost.

VÍTĚZILA JEDENÁCTKA

„Je to určitě znát, že lidé si chtějí vyzkoušet místní regionální piva," potvrdila Dagmar Budová z Pivovaru Trautenberk, loňského nováčka na trhu. „Ale také se nebrání otestovat speciály s americkými chmely, které nabízíme," dodala. Už jen dobře zvolený název zájemce láká. „Přeci jenom, Trautenberk ke Krkonoším patří," usmívala se.

Navzdory frontám a čekání na načepování správné míry brali návštěvníci pivních slavností situace bez větších problémů. „Lidi jsou v pohodě, jsou trpěliví a počkají si. Nejvíce jim chutná pšeničná dvanáctka a světlá devítka, protože je taková lehká, uvařili jsme ji na léto jako speciální pivo. A jde hodně klasika, světlý ležák jedenáctka," odběhla zrovna jeden načepovat hostům Dagmar Budová.

„Máme i šestnáctku, ale nejvíce jde jedenáctka, což je pivo, které tvoří 70 procent naší produkce," doplnila za Pivovar Hendrych jeho šéfová s tím, že největší nápor přichází ve večerních hodinách.

Pokud měl někdo v úmyslu otestovat značky všech zastoupených pivovarů, stěží by po takovém výkonu hledal cestu k tomu, odkud svoji beer tour začínal. Přesto dramatické situace nejsou obvyklé. „Komunikace s lidmi, kteří už jsou v nějakém veselejším stavu, je zábavná. Je to v pohodě, nepříjemných situací je minimum, jedna dvě za rok," tvrdila Věra Vejvodová.

Sice pivní slavnosti, ale ani ty se neobejdou bez nealko nápojů. Kdo pro ně nejčastěji vyráží? „Řidiči, děti, těhotné ženy a pár těch, kteří to včera přehnali, a dnes už nemůžou," odpovídal od barového pultu Jan Jón z Victory club poker baru a očima měřil dav, pulsující po náměstí: „Za poslední tři roky bych to odhadoval na největší účast lidí na pivních slavnostech. Ve Vrchlabí to vnímáme jako dobrou akci, která má letitou tradici. Lidi se na ni těší, čekají na ni celý rok."

V tom příštím to bude už 20. ročník.

Jan Braun