Historii výroby vozidel v Krkonoších, zejména populárnímu typu 1203, je věnována současná výstava Městského muzea nazvaná Škodovky z 50. let v současnosti. K vidění jsou nejen texty, dokumenty a fotografie ale především desítky dílů, modely i větší celky. Například kompletně renovovaný podvozek pro Felicie a Octavie, přední část vozu Š 1203, motor který se nikdy nedostal do výroby a mnoho dalších.

Historie na úvod

„Expozice ale seznamuje návštěvníky i s úplnými počátky automobilového průmyslu v regionu. Takže jsou tu například informace o firmě Ig. Th. Petera & Sőhne, Wagenfabrik und englische Sattlerei, založené ve Vrchlabí roku 1864. Ta vyráběla karoserie a svého času patřila  k největším. Tehdy si totiž zákazník běžně koupil šasi, třeba Ford nebo Mercedes, a nechal si udělat karoserii podle svého gusta,“ říká ředitel muzea Daniel Mach.

Hlavní těžiště výstavy ale leží  o století později. „Druhá část je věnovaná poválečné výrobě, která stavěla především na Tudorovi, a hlavně období výroby užitkových vozidlech 1202 a 1203. Nechybí také přehled nejdůležitějších milníků vrchlabské automobilky, dobové fotografie i modely prototypů, například legendárního Feratu. Naprostá většina exponátů pochází ze sbírek soukromých sběratelů a fanoušků. 

Model Š 1203 má úzkou vazbu také na Žacléř. „Když ve Vrchlabí produkce tohoto typu roku 1981 skončila, byla převedena do TAZ Trnava. A když i tady přestali na začátku 90. let s výrobou, nakoupil technologii zdejší občan Roman Jirouš. A začal stavět 1203ky  opět v Krkonoších,“ vysvětlil Daniel Mach.

Roman Jirouš se v současné době zabývá především výrobou náhradních dílů na výběhové typy. „Samozřejmě se také věnujeme kompletním renovacím veteránů i dalším činnostem v automobilovém průmyslu. Š 1203 je ale legenda, ke které máme stále velmi kladný vztah,“ říká.

Posunutý termín

O tom svědčí i záměr vytvořit v Žacléři stálou expozici, věnovanou právě škodovkám vyráběných v této éře.  „Uvažuji o tom již delší čas a snad se příští rok v našich prostorech v Bobru podaří alespoň základ vytvořit. Měl by zahrnovat období zhruba od 50. let do doby Škody 120. Záleží to samozřejmě na množství dostupných finančních prostředků,“ dodává Roman Jirouš.

Výstava měla být původně otevřena do poloviny dubna. Už teď je ale jasné, že by to bylo málo. Kvůli značnému zájmu veřejnosti proto organizátoři rozhodli o prodloužení do konce května.