„Kdyby k nám začali jezdit cyklobusy, scházelo by nám v rozpočtu na údržbu stezek půl milionu korun. A jelikož je singltrek zdarma, nemáme je kde jinde sehnat," varoval předseda o.p.s. Singltrek pod Smrkem Jan Pospíšil.

Jak se platí v cyklobusu?
V cyklobusech platí na většině linek tarifní podmínky IDOL. Na linkách Jablonec n. Nis. Turnov / Bedřichov Liberec, Jablonec n.Nis. Bedřichov Tanvald Jizerka a Harrachov Rokytnice n.Jiz. Vrchlabí Janské Lázně Pec p.S. Horní Malá Úpa platí tarif vyhlášený dopravcem, avšak s výjimkou posledně jmenované lze na všech linkách použít celodenní síťové jízdenky Libnet+, Libnet5+, Libnet Kolo a celodenní jízdenky pro jízdní kolo, vydané dle tarifu IDOL.

Podle jeho slov nelze srovnávat například Český ráj, kde je síť bezúdržbových cyklostezek a Frýdlantsko, kde se každý metr singltreku musí udržovat. A tudíž i platit.

„Ještě o tom chceme s dopravci jednat, aby spoj obsloužil i návštěvníky singltreku. Současný stav ale nikomu nevadí, nemyslím si totiž, že by neexistence cyklobusového spoje jezdícího až k cíli některé uživatele singltreku odradila," míní Pospíšil.Právě Frýdlantsko je v sezoně obsluhováno pouze jedním spojem cyklobusu jedoucího z Frýdlantu přes Hejnice a Bílý Potok do Smědavy. Podle Pospíšila by stačilo, kdyby třeba jedenkrát denně zajížděl do Lázní Libverda.

Kromě Frýdlantska je ale jinak o cyklobusy všude zájem. A to takový, že jich letos o čtvrtinu přibylo. Dlouhodobě nejvytíženější jsou spoje do Jizerských hor, proto se rozšířil provoz linky na Jizerku o dva nové páry spojů mezi nádražím v Kořenově a Jizerkou. „Dále se zcela nově zavádí víkendové spoje mezi Novým Borem, Cvikovem a Krompachem v Lužických horách," informoval Jan Roženský, pracovník Koridu LK, který veřejnou dopravu koordinuje.

Cyklobusy by navíc již brzy měly zajíždět i do blízkého zahraničí. Korid LK o tom jedná s partnery na polské i německé straně. „Konkrétně máme zájem o linky vedené v relacích Zittau Frýdlant Swieradow, Görlitz/Zgorzelec Frýdlant Smědava a také Nový Bor Krompach Žitavské hory, kde by spoj pokračoval až do Oybinu," doplnil ředitel Koridu Jiří Hruboň.

Nejznámější linkyFrýdlantsko:
Frýdlant - Hejnice - Bílý Potok - Smědava. Cyklobus v provozu od 29. 4. do 29.9. 2013

Jablonecko - Liberecko:
Jablonec n. N. - Turnov - Bedřichov - Liberec. Cyklobus v provozu od 4.5. do 29.9. 2013

Český Ráj:
Turnov - Hrubá Skála - Újezd p. Tr. - Libuň - Holín - Jičín
Cyklobus v provozu od 1.6. do 31.8. 2013

Největší počet z 20 párů cyklobusových spojů provozují v Libereckém kraji dopravní firmy BusLine, ČSAD Liberec, ČSAD Česká Lípa a Osnado. Zpravidla jde o spoje objednávané Libereckým krajem, obce přispívající do fondu na zajištění dopravní obslužnosti však jízdní řády připomínkují. Spoje v trase Harrachov Rokytnice nad Jizerou Vrchlabí Janské Lázně Pec pod Sněžkou Horní Malá Úpa jsou provozované přímo na základě objednávky svazku zdejších obcí.

V kraji jezdí dva typy cyklobusů: buď jsou kola přepravována přímo uvnitř speciálně upraveného autobusu, anebo na připojeném vleku.

„Přepravní kapacita uvnitř autobusu činí okolo 15 20 kol, na vlek se vejde až 30 kol," zdůrazňuje Jan Roženský s tím, že přeprava jízdního kola v žádném případě není podmínkou pro použití cyklobusu, naopak tyto spoje mohou použít i další cestující za účelem turistiky i běžné přepravy.