Po měsících nejistoty je jasno a je to zpráva nadmíru výborná. Obě plánované východočeské dálnice, které blokovaly staré a podle nových evropských norem již nevyhovující posudky na životní prostředí (EIA), dostaly výjimku a mohou se začít stavět.

Konkrétně jde o prvních 26 kilometrů D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova před Vysokým Mýtem a D11 z Hradce do 15 kilometrů vzdálených Smiřic.

O dohodě s Evropskou komisí včera novináře v Bruselu informoval premiér Bohuslav Sobotka, který se na věci v úterý domluvil s předsedou unijní exekutivy Jeanem-Claudem Junckerem.

Podmínkou podle předsedy vlády je, aby český parlament velmi rychle schválil příslušnou novelu o EIA, kterou už mají poslanci na stole. Po prázdninách by pak mělo být možné získat stavební povolení, zahájit výběrová řízení na dodavatele a příští rok stavět.

„Můžeme tak pokračovat ve výstavbě dalších více než 120 kilometrů našich silnic a zapojit do nich dál evropské peníze," řekl v reakci na rozhodnutí EU ministr dopravy Dan Ťok.

Problémy s posudky EIA tak nakonec D11 ani D35 nijak pozdržely. I bez nich bylo jasné, že D11 se začne budovat nejdříve na konci roku 2017 a D35 ještě o půl roku později.

Bez domluvy s komisí by však Česko nemohlo na stavby ani čerpat evropské peníze. „Součástí té dohody je, že na všechny tyto stavby budou použity evropské fondy a že to Evropská komise nebude zpětně žádným způsobem zpochybňovat," poznamenal premiér.

Se starým posudkem EIA měla komise problém u přibližně stovky staveb v celém Česku. Vyjednávalo se hlavně o desítce klíčových dálnic úseků a jedné železniční tratě, u nichž už jsou vykoupené pozemky, získaná územní rozhodnutí a stavebnímu povolení bránil právě jen posudek EIA vydaný podle zákonů platných ještě před vstupem Česka do EU. Právě těch se středeční dohoda týká.