Na konečné tramvaje číslo 11 na pražském Spořilově se nachází trošku ošuntělý podnik s názvem První pivní tramway. A právě v jeho útrobách se prakticky začala psát nová pivní historie. Její majitel Jiří „Bejček“ Slavíček zde v roce začal v roce 2003 nabízet hostům „neunifikovaná“ piva z malých a středních pivovarů.

Hospody přicházejí o zákazníky:

Po zavedení vyšší sazby DPH u piva přišlo v první polovině ledna do výčepu méně hostů než v minulosti.
Hospody přicházejí o zákazníky. Žehrají na nový pivní styl

„Na konci roku 2003 přišel nápad vzít do Tramwaye na stálo pšeničné pivo z Náchodského pivovaru Primátor. No a jelikož Primátor již v té době vyráběl více druhů pivních speciálů, nebylo daleko k myšlence třetí pípy, tedy mít v nabídce kromě stálých piv i speciály z malých a mini pivovarů. V celé republice to byl naprosto ojedinělý a v pravdě průkopnický nápad,“ zavzpomínal na začátky cesty, která se později stala vzorem i pro jiné hospodské v republice, Bejček.


Nahrává se anketa ...

Prezident Českomoravského svazu minipivovarů Michal Voldřich trend „třetích píp“ pozoruje hlavně v posledních letech. „Člověk má rád rozmanitost a je důležité, aby zákazníci měli k pivu i nějaký příběh a autentičnost,“ uvedl prezident a zároveň majitel jihočeského Pivovarského dvoru Zvíkov. Sám Voldřich takto dodává svá piva do pěti pražských podniků.

Podle Voldřicha se ze současných zhruba 540 malých a středních pivovarů podílí na dodávkách do jiných než kmenových hospůdek nadpoloviční většina. „Někdo dodává pivo pod svoji značkou, jiný pak vaří pivo speciálně pro daný podnik,“ doplnil Voldřich.

Vlastní speciály

Majitel podniků v Hradci Králové Libor Šíba nabízí nejen piva z minipivovarů, ale ve středním si také nechá vařit vlastní speciály. „Provozuji tři hospody a jejich chod jsem chtěl trošku ozvláštnit. I proto jsem se v minulosti rozhodl dát na třetí pípu i jeden minipivovar - žambereckého Bulíka,“ uvedl Šíba.

Bulík mu byl za chvíli málo a v ozvláštnění svého sortimentu šel ještě dál. „Začal jsem hledat pivovar, který by pro každou naši pivnici udělal pivo, které by mu dávalo autentickou tvář. Proto jsem se dohodl s pivovarem Kácov a každá hospoda bude mít vlastní pivo. Jen u nás tak naleznou lidé pivo Pouchov, Věkoše a Bejk,“ doplnil Šíba. Dodal, že nechtěl experimentovat až moc a proto se ve všech třech případech jedná o tradiční jedenáctku.

Ceny piva letos opět vzrostly:

Cena piva v českých hospodách a restauracích roste. Někde za plzeň zákazníci dají skoro 80 korun. Jak je to ve vašem kraji? Podívejte se v článku.
Drahé pivo? Ceny plzně letí k 80 korunám. Může za to DPH, shodují se hostinští

Právě malé a střední pivovary nacházejí podle Tomáše Majera z České zemědělské univerzity v Praze v takzvané třetí pípě významný distribuční kanál a možnost zviditelnění. „Přináší rozmanitost do nabídky piv v hospodách. Co se týče vlastních značek piva, jsou pro hospody atraktivní hlavně z marketingového hlediska,“ řekl Majer.

Výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko nadto zdůraznil, že piva z malých a středních pivovarů obohacují trh svojí rozmanitostí a chuťovými zážitky. „A to je pro všechny zúčastněné strany velmi pozitivní,“ uvedl.