Společně chtějí prosadit změnu zákonů pro výkup pozemků. Stávající pravidla výkupy prakticky zastavila a celou stavbu tím zásadně brzdí.

Zatímco dříve byla výkupní cena pozemků v řádech stokorun za metr čtvereční, od loňského roku se majitelům vyplácí jen 30 korun. Kvůli tomu majitelé prodej odmítají. Jen v prvním úseku R35 Opatovice nad Labem – Časy proto bylo podáno 26 návrhů na vyvlastnění, což celou stavbu zřejmě výrazně zdrží.

Obchvat Vysokého Mýta je prioritou

Členové z Pardubického kraje se shodli také na upřednostnění výstavby obchvatu Vysokého Mýta, kde je dopravní situace nejproblematičtější. „Není možné, aby doprava vyústila v provizorním sjezdu u Ostrova a dále byla vedena po stávajících komunikacích. To by byla pro Mýto katastrofa," uvedl hejtman Martin Netolický (ČSSD). Upozornil rovněž na to, že je stále platné memorandum o výstavbě R35, které kraj uzavřel s vládou v roce 2006.

Dřívějšímu dokončení R35 nahrává i skutečnost, že se rychlostní komunikace dostala do koaliční dohody i programového prohlášení nové vlády. Realizace této stavby by pomohla dopravní situaci také v Olomouckém a Jihomoravském kraji. Východočeská skupina by se měla poprvé sejít na jaře. Podle Netolického by se čtvrtletně pořádaly kontrolní dny.

Po dokončení má rychlostní komunikace R35 vést z Liberce přes Hradec Králové, kolem Vysokého Mýta a Litomyšle a pak dál na Moravu. Má se stát alternativou přetížené dálnice D1.

Zrušená křižovatka se místním nelíbí

Některé obce ale protestují proti zrušení mimoúrovňové křižovatky u Bukoviny nad Labem. Ta by obnovila propojení obcí na obou stranách Labe a ulehčila by i Moravskému Předměstí v Hradci Králové.

Důvod? Úspory. „Ušetří se tím 100 milionů korun a tolik mimoúrovňových křižovatek ani neodpovídá normě,byly by příliš blízko od sebe," řekla Hana Jarolímová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Křižovatka v Bukovině na staré cestě ze Sezemic do Hradce by ležela tři kilometry od dobudovávané třípatrové křižovatky v Opatovicích.